Fokusera på det som är bra

bild från sodahead dot com

Är glaset halvfullt eller halvtomt? Och är det fyllt av nektar eller malört?

Att fokusera på det som eleven är bra på, i stället för det som inte går så bra, det är så det ska vara. Det är ett bra förhållningssätt för nya lärare också (såväl som för ”gamla”) när det kommer till dem själva.

En tidigare studiekamrat som nu arbetat ett bra tag berättar att hon har så svårt att släppa tankarna på det som inte fungerade, på det hon gjorde dåligt eller inte lyckades hantera riktigt bra. Hon ältar och ältar, och mår riktigt dåligt av det. Har skuldkänslor över sina tillkortakommanden. Inser själv att hon är hård mot sig själv och  försöker släppa tankarna – men det är lättare sagt än gjort. Jag känner igen känslan. Vi talar vidare och kommer fram till att vi visst ska reflektera över allt det som kan göras bättre i fortsättningen, men att vi ska fokusera mer på det som var bra.

Kalle kanske ställde en intresserad följdfråga, och Lisa gäspade kanske bara 4 gånger i stället för 9? Putte stormade kanske ut mindre argt och bullersamt än förra gången, och Sara hade kanske både bok och penna med sig och ville diskutera det där ni pratade om förra gången (när hon såg ut att halvsova)? Själv kanske du hann med 85 % av det du hade planerat och det är en ökning med 32% jämfört med förra veckan, och du och Kim hade ett ögonblick av riktigt samförstånd. Och så vidare, för glädjeämnen finns det gott om, bara man inte låter dem skymmas av det som blev fel. Kanske ska vi till och med skriva upp det i en liten bok för särskilda glädjereflektioner. Dels för att lära hjärnan att tänka i nya banor, dels för att ha att kunna ta fram och läsa i när man känner sig misslyckad. Bra, va?

Annonser
Comments
2 Responses to “Fokusera på det som är bra”
  1. Inga M skriver:

    Det kan hjälpa att bygga upp ett litet nätverk, en liten ö, av kollegor som hjälper varandra att se det positiva i varandras arbete, som fokuserar på bra saker och berömmer varandra för det. Hlet enkelt tillämpa Birgitta Kimbers metod på varandra som kollegor. Om ingen annan ser hur bra vi är som lärare så får vi försöka se det själva.

    För det förekommer sällan i skolvärlden beröm från skolledning enligt min erfarenhet och längre upp i hierarkin, såsom Skolverk och forskning kommer det rent ut sagt bara gnällspikskommentarer från. De dödar all arbetsgläje och kreativitet. Det mesta är enligt deras analys fel i skolan och ska ändras. Lärare är förstockade konservativa jätteproppar i systemet. Vi utgör det stora hindret för skolans förnyelse och framgång!

    Om man sedan tränar sig medvetet att se det positiva hos eleverna och hos föräldrarna och berättar om det, så kan man få en del positivt tillbaka.

    Men de här öarna av positiv flow kommer inte av sig själv, man får bygga upp dem. De är dock en bra överlevnadsstrategi för att orka jobba på längre sikt än att bara överleva dag för dag i lärarjobbet.

  2. Janis skriver:

    Ja, stöttande nätverk är bra! Mer sån’t!

    Men att se och uppmärksamma det positiva i varandras arbete – är inte det svårt? Jag upplever att insynen i kollegornas arbete är minimal, så även om jag borde berömma, så går det inte – för jag vet faktiskt inget om vad som händer i kollegans klassrum (annat än det eleverna ibland spontant berättar).

    Eller är det bara för att jag är ny som jag ännu inte har koll på mer än vad som ryms inom väggarna i mitt eget klassrum (och knappt det!) – mitt seende kanske utökas längre fram?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: