”De bästa lärarna ska ha de högsta lönerna”

Ska elevernas betyg påverka lärarlönen?  Ja, det har i alla fall gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Trelleborg tagit ett delbeslut om (länk till Sydsvenskan.se). Argumentet är att ”de bästa lärarna ska ha de högsta lönerna”. Och det är det väl ingen som säger emot –  klart att de som är bra på att undervisa ska ha betalt därefter!

Problemet är att man sätter likhetstecken mellan elevernas betyg och resultat på de nationella proven (för det är ju ”ett effektivt instrument för att mäta elevernas kunskaper”) och lärarens förmåga att undervisa.

Ett annat problem är konsekvenserna som detta betygsrelaterade system kan föra med sig. Kan vi till exempel lita på att lärare inte sätter för höga betyg för att påverka den egna (och dessutom alltför låga) lönen (ni såg lönestatistiken, va? Där Sverige och Makedonien ligger i botten? ”När inte lärarförbunden/kommunen/ staten/politikerlöftena kunnat fixa det bättre på alla dessa år, då ska jag minsann se till att jämna ut det själv!” )? Kan vi lita på att det inte blir en huggsexa bland lärarna när klasserna ska fördelas (högpresterande  NV3 ställs mot en mindre betygsstark klass. Lärarna blänger surt på varandra och ingen vill längre hjälpa en kollega, ”för det syns ju inte i mittlönekuvert”).

Slut på raljerandet! Som ny lärare vill jag bara säga att  jag redan, gång på gång, märkt hur mycket mer som krävs av mig i klasserna där det finns några elever i större behov av hjälp och stöd, än i de klasser där de flesta elever är ”normal”- eller ”hög”-presterande. Om alla i den ena klassen får MVG behöver det inte nödvändigtvis vara tack vare mig, men om de fyra, fem IG-eleverna i den andra klassen når ett G så har jag, inte säkert men mycket troligt, ett pedagogiskt finger med i spelet.

Ja, de bästa lärarna ska absolut ha de högsta lönerna. Men kom på hur man mäter det, innan lönespecifikationen ska skrivas ut. Om ni kan.

Eller så kan man ta pengarna det kostar att administrera detta mätande av något nästintill omätbart och lägga dem på till exempel fler läromedel. Mina elever förstår inte alls varför man inte får skriva i övningsböckerna längre (de ska sparas till nästa års elever, förstås, så som många andra skolor redan gjort i många år). (Vi betalar ju skatt och skolorna har ju fått mer pengar, sa en tjej idag. Mm, sa jag.) Fick mina elever möjligheten att få skriva i övningsboken och stryka under i textboken skulle några resultat kunna höjas redan där. Men det skulle ju kunna höja min lön och tillsammans med den ökade kostnaden för läromedel så skulle det ju bli alldeles för dyrt. De bästa lärarna är kanske inte bara de som ger eleverna höga betyg, utan gör det utan bra läromedel.

UPPDATERING: Jag är inte ensam om att tycka att Trelleborgsnämndemännen är ute och cyklar:  läs här (Ab).

Comments
2 Responses to “”De bästa lärarna ska ha de högsta lönerna””
  1. Lars Hansson skriver:

    Jag tycker att det är självklart att det ska finnas en individuell lönesättning för lärare. Goda prestationer ska belönas. Du visar på en av skolans största svårigheter, nämligen att mäta goda prestationer. Höga betyg och goda prestationer är inte synonymt.

  2. Janis skriver:

    Lön efter prestation är inte fel – men kan bli så fel …
    För det är ju långt ifrån den som snackar mest och bäst om sina förtjänster som är den mest kompetente … *
    Eller den som är mest omtyckt av eleverna. Eller den som gör flest prov. Eller den som ger flest läxor. Lika lite som den vars elever har högst betyg. Så – hur mäter man?

    Betr. lön efter prestation: Här finns kanske en delförklaring till varför lärare inte alltid talar öppet om de svårigheter de möter, som vi diskuterat här: https://metabolism.wordpress.com/2010/03/20/samvets-stress/#comment-4914

    Tänker jag så då tycker jag inte de individuella lönerna är så viktiga – hellre ett gott samarbete och ett stödjande arbetslag som talar öppet om sina arbetsvillkor.

    * (Detta är förstås inget unikt för skolan,det gäller ju överallt. Det är mer unikt för MÄN, höll jag på att säga – men så kan man ju förstås inte säga!)

    /Janis

Kommentera

