Teacher leave them pärms alone

pärmPå hyllan står ett flertal pärmar i olika färger. Kanske ska jag ha en färg för varje kurs, eller en färg för varje grupp. Men jag gillar ju inte second hand-pärmar. Jag vill ha nytt och fräscht. Då finns det bara svarta pärmar att välja mellan. Förra läraren hade bara svarta pärmar. Jag får inte på något sätt likna den förra läraren. Men om alla pärmarna är i olika färger kanske det ser oseriöst ut på något sätt.
Sträcker mig efter en tunn grön pärm. Den kan jag ha till den lilla gruppen. En röd pärm som ser nästan ny ut kan vara till… ja, vad ska jag ha den till?

En kollega kommer in i förrådet och undrar vad jag håller på med. När jag förklarat mitt dilemma säger han att det är puckat att ha pärmar. Nu använde han inte det ordet, men det var andemeningen. ”Vad ska du med pärmar till?”, frågar han. Var ska man annars ha närvarolistor, lektionsplaneringar, uppgiftspapper, betygskriterier och elevarbeten? Var ska jag annars ha alla papper?
”Närvaron”, börjar han, ”den ska du ju sköta digitalt, och alla uppgifter kan du lägga upp på intranätet. Det enda du behöver ha på papper är grupplistor för att veta vilka elever du ska ha, och kursplanerna om du behöver klottra i dem. Allt annat sker digitalt.”

Tänkte inte på det. Eleverna jobbar vid datorer under alla lektioner jag har. Vill de skriva ut så gör de det. Jag har alltid tillgång till dator.

Vad jag pysslade med i det där rummet var inte att komma på hur jag ska organisera allt material. Det jag höll på med var att försöka bli lärare. Eller försöka leva upp till vad jag tror att en lärare gör. Lärare har pärmar. I våra böcker om läraryrket har pärmar varit lika självklart som att Ronja Rövardotter faktiskt var en rövardotter. Lärare har pärmar. Inget snack, liksom.

Det slutade med två pärmar. En för utskrivna artiklar och manualer, och en för viktiga listor. Jag valde en pärm med röd rygg i hopp om att det ska få mig att framstå som eldig och intensiv. Vi får se hur det går.

Comments
8 Responses to “Teacher leave them pärms alone”
  1. Tweedelee skriver:

    Om jag bara hade en dator… och ett fungerande trådlöst nätverk… då skulle antalet pärmar kanske minska. Fast jag har mycket i mina samlingar… Just nu är jag mellan system, allt travas på skrivbordet och i varukorgen helt utan systematik, åtminstone utan någon synlig systematik.

  2. Stråhatt skriver:

    Vi har fått en förfrågan om vi vill ha en kundkorg (för att transportera allt material mellan salarna), det fanns röd eller blå att välja på.

    Jag har funderat länge om det skulle skada min image att gå med en kundkorg i plast i korridoren, en vänlig kollega upplyste mig om att plastkassar ser ännu värre ut och jag bestämde mig raskt, att även jag ska traska på med en kundkorg. Nu blev frågan istället, röd eller blå. Efter en viss tvekan bestämde jag mig för en blå. Varför vet jag inte, troligen att flera andra ville ha en röd.

    Kommer jag att använda den blå kundkorgen, kommer jag känna mig fånig? Vi får se….

  3. Morrica skriver:

    Varför finner vi lärare oss snällt i att bära tunga böcker och papper härsan och tvärsan? Jag har fått ett trevligt låsbart skåp i mitt klassrum och slipper bära numera.

    Känns uppgraderat.

  4. Janis skriver:

    ”Röd rygg i hopp om att framstå som eldig och intensiv!” Dagens största skratt, du e lolig du!

    Jag har en tunn, grön pärm – den fungerar utmärkt. Har inte satt den i förbindelse med min persona, men … grön är jag, och tunn hoppas jag nu också kunna bli. Måste man bära på den jämt för att uppnå detta, eller räcker det om den ligger på ens bord?

  5. Monika skriver:

    Jag har mappar i olika färger på vilka jag skriver med svart tusch vilken grupp det är. I dem har jag närvarolistor, resultatlistor, arkivlistor, visst undervisningsmaterial mm. De försvinner aldrig.

    I datorn har jag inlämningsuppgifter som jag sänder tillbaka till studenterna bedömda. Då finns de kvar på mailen.

    Mappar i olika färger är kanske inte seriöst, men kreativt 🙂 !

  6. Inga M skriver:

    Hmmm … så länge de digitala systemen är så rackliga som i min kommun så lär jag vara hänvisad till dubbel bokföring. både digitalt som min rektor kräver och i pärmar som jag behöver för att vara säker på att inte förlora info.

    Skrivaren i mitt klassrum har inte fungerat sedan skolstarten då en it-ansvarig drog ur en kabel med kommentaren att den inte skulle vara där. Nu efter fyra (!) påminnelser och en dryg månad har fortfarande ingen lagat förbindelsen.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] vs. Pappersark september 16, 2009 — jomabivi89 Ett inlägg hos metabolism fick mig att fundera. Vårt samhälle sammanfattas ofta idag som ett digitaliserat […]



Kommentera

