Mantrat meningsfullhet

Jag kände mig uppåt häromdagen, ”acklimatiserad” i min nya miljö, och glad. Redan nästa dag var jag mindre glad. Det var då jag började följa min ”traditionella planering”, och jag undervisade hela dagen på det där ”traditionella” sättet  som jag inte är så förtjust i.

Satt nu på söndagsmorgonen och letade efter ett kompendium och seminarieanteckningar om specialpedagogik, för att tänka vidare om några elever med diagnos. Hittade då en VFU-logg där jag skriver om hur deprimerad jag blir när jag undervisar just så där ”traditionellt”. Jag minns hur det var, jag var jättedeppad – det kändes trist och meningslöst, jag kände mig som om jag var en fabriksarbetare fast vid ett löpande band. Inte bara för att jag inte hade roligt, så illa var det inte, men för att jag såg att det inte berörde eleverna.

Jag måste helt klart våga släppa greppet om det traditionella så snart som möjligt. Även om det är ett tryggt halmstrå att hålla sig i när man är nyexaminerad och har fullt sjå med att lära känna eleverna och allt, allt, allt som händer och sker i en skola. Jag kan ju inte gå och bli deppig av min egen undervisning, det gör ju ingen glad.

Men vissa elever kräver ett extra mått av struktur och lektioner som ser så lika ut som möjligt. Rutiner.

Och jag blir nedstämd av för mycket rutiner. Måste få ihop det där på något sätt.

Buddha mantra: State of Spirit

Buddha mantra: State of Spirit

Måste få ihop rutiner och ”kreativt kaos”. Måste få ihop traditionell undervisning med friare undervisning. Måste få ihop elevernas ”vi brukar göra så här” med mitt ”jag vill gärna att vi gör så här, i stället”. Måste inte minst få ihop mina krav på en intressant undervisning med mina brister i att göra den så där fantastiskt nyskapande intressant. Det där mantrat ”meningsfullhet” som följt mig under fem års lärarutbildning det är ett bra mantra, men oerhört svårt.

Comments
4 Responses to “Mantrat meningsfullhet”
  1. Stråhatt skriver:

    Jag känner igen mig själv i din text:-) kanske är jag inte någon som bör ge råd, med tanke på mina katederstrapatser (Athena föds ur Zeus), men släpp taget lite, lyssna in klassen, se vilka individer som finns där och gör det på DITT sätt. Det kanske låter som floskler men jag tror att man skall göra det som känns meningsfullt och roligt. Följ rutiner, men hitta på små bus och kör på för fullt.

    Jag brukar säga att gå in i ett klassrum är som att gå upp på en scen. Du måste vara förberedd både mentalt och organisationsmässigt, men ändå vara flexibel in till det yttersta. Ha alltid plan A, B och C med dig in, ibland kan det vara så att något inte funkar en viss dag, men det går väldigt bra en annan dag. Vilken tid på dagen ligger lektionen är också något att tänka på.

    När allt stämmer, när man ser att de är med, när man får respons och man ser att de lär sig, då, ja då, brukar jag tänka att jag verkligen har det bästa jobbet i världen.

    Fast å andra sidan är yrket också ett bland de svåraste som finns.

  2. metabolism skriver:

    Athenas födelse, på katedern! Härligt! Var någonstans på Zeus huvud föddes hon egentligen fram? Jag googlar och läser att huvudet KLÖVS, det mindes jag inte – det måste ha varit oerhört dramatiskt där uppe på katedern!

    Jag ska känna mig fram och sedan antar jag att det inte är helt fel att anta att ju roligare jag har, desto roligare har vi tillsammans.

    Och fler äss i rockärmen, ja, det är rätt. Svårigheten är att få tiden att förbereda sig för alla eventualiteter – dagarna fylls av väldigt mycket annat än lektionsplanering, så att säga.

    Tack för feedback, den uppskattades!
    /Janis

  3. Marie skriver:

    Usch, du gör mig nervös!

  4. Janis skriver:

    Förlåt!!!
    Men idag har det varit en rolig dag igen, det blev en ûbertraditionell dag, men detta ser jag nu som ett steg på vägen till dit jag vill nå – tålamod är en dygd!

Kommentera

