Acklimatiserad, liksom

– Det ser ut som om du har jobbat här i 10 år, sa en av mina nya kollegor till mig när vi möttes i korridoren.

Jag såg så hemtam ut, liksom. Och ja, det är nog så jag känner mig. Mycket är svårt, mycket har jag ingen aning om (varför talar alla lärare i förkortningar?!), men det känns bra. Kollegorna är jättetrevliga, hjälpsamma och vänliga, eleverna är jättetrevliga, och jag hittar hjälpligt i lokalerna.  Jag har inte riktigt koll på vad jag gör, men jag känner mig trygg mitt i all förvirring. Inte verkar jag nyexad heller, tyckte en annan kollega. Men att jag är det, det glömmer jag bara under lektionerna – före och efter,  och klockan 4 på morgonen, då är jag väldigt medveten om hur grön jag är. Men just nu känns det som något jag kan leva med. Nästa vecka kanske det är kaos inombords och ”utombords”, men tills dess ska jag njuta av känslan.

Kommentera

