Dags för självcensur. Men hur?

Metabolisms valaffisch för Centerpartiet, från september 2006.

Metabolisms valaffisch för Centerpartiet, från september 2006.

Med så mycket nytt som händer så borde jag inte ha några som helst problem med att blogga. Herregud, jag är med på möten, har ett fack där det kan dyka upp spännande saker, har ett skrivbord och några hyllor att fylla, har kolleger att prata med och lektioner att planera. Jag fullkomligt badar i stoff.

Men plötsligt är det som att allt detta måste hållas hemligt för att inte råka bryta någon sekretess, eller för att ingen ska bli sur. Eller, hålla hemligt och hålla hemligt, det handlar mer om att jag ska bryta in i en ny bloggenre och inte riktigt vet hur jag ska hantera det.

Det var lättare att skriva om läraryrket när jag inte var lärare utan bara var en försökskanin med skyddsnät och ursäkten ”men jag vet inte säkert, för när man väl jobbar på riktigt så kan det ju så klart vara annorlunda eftersom arbetet är så komplext”. Visst vet jag att det är okej att klanta sig och att alla är barn i början, det är inte det som oroar mig. Nej, nu handlar det om saker som: skulle jag kunna stå för det här i lärarrummet? Var ska jag göra av frustrationen nu när jag inte längre kan skriva av mig på samma sätt längre? Hur bloggar man om yrket utan att trampa någon (som man ser i lärarrummet nästa dag) på tårna?

Comments
One Response to “Dags för självcensur. Men hur?”
  1. christermagister skriver:

    Ett sätt är ju att ta dina erfarenheter och lyfta upp dem till skolpolitik… Att försöka hitta grunden till problemen och skriva om dem. Då blir det ju lite mer svepande och kanske inte så utpekande.

    Men det är svårt!

Kommentera

