Inte utan elever

Ur dokumentären "Mitt stökiga liv".

Ur dokumentären "Mitt stökiga liv".

Min frånvaro på bloggen beror på en extrem närvaro på jobbet. När jag började jobba för en vecka sedan visste jag att det var mycket att göra. Men exakt hur mycket hade jag ingen aning om. Och alla schemaändringar och rockader som gör att arbetet antingen står helt stilla eller behöver skyndas på. Hur planerar man? Mitt under allt arbete med att planera hur de rent instrumentella kunskaperna ska läras ut och in insåg jag att jag helt och hållet hade glömt bort relationerna till eleverna.

Eller, vi kan säga så här: planeringsarbetet har ibland gått trögt eftersom jag inte har vetat vilka eleverna är för att veta vad vi ska göra. Samtidigt har jag inte ägnat någon tid alls åt att planera hur jag ska närma mig dem. Det är alltså både lektioner och relationer som jag måste arbeta med.

Comments
3 Responses to “Inte utan elever”
  1. christermagister skriver:

    Jag kanske borde ha påmint om Lärarpanelens tankar om detta lite tidigare, men som man säger: ”bättre sent än…” 🙂

    http://www.sprakmakargatan.se/?p=3339

  2. Tweedelee skriver:

    Det är inte lätt, vi som är mentorer i åk 6 hade dock en hel dag för oss själva förra veckan där vi fick prata igenom mottagande och annat som har med de nya att göra, det är bra och vi har gjort så i flera år. Själv brukar jag kolla av grupperna innan jag lägger upp inriktningen, man märker snabbt om man måste vara fyrkantig eller om det går bra att vara lite, hrmm, flummig.

  3. Karin Morian skriver:

    Hemskt mycket lycka till! Du är som min försökskanin och mentor och jag kommer fråga dig om precis allt varje gång vi ses, för att inte tala om alla funderingar som kommer 2012 när jag stapplar ut från Universitetet.

Kommentera

