Ett lärarjobb rena vinstlotten

När jag sökte jobb, efter det att lärarexamen hade rotts i hamn i juni, frågade en lärare jag känner mig hur det såg ut på arbetsmarknaden. Jo, svarade jag, det är väl inte alltför illa, men jag vet inte om det är fler eller färre tjänster utlysta än ”normalt”. Jag hade sökt 30-35  jobb på annons och skickat cirka 15 spontanansökningar. Jag kunde också berätta att de flesta tjänster rörde terminsvikariat, och att det i minst en av stockholmskommunerna var anställningsstopp vilket innebar att de överhuvudtaget inte anställde för mer än en termin i taget, även om behovet var större (längre?).

tombolaMin bekant berättade att när hon var nyexaminerad lärare, då hade hon hundratals tjänster att söka. Så, ja, tjänsterna var visst betydligt färre nu. Kanske man man säga att man vunnit på lotteriet när man får ett lärarjobb i dessa tider! För mig känns det i alla fall så! (Men för den som söker eller ska söka:  Man får inte glömma att jobben kan  vara hur många eller hur få som helst, men att det inte betyder så mycket för den enskilda individens chans att få jobb – jämför med tipsvinster, rent statistiskt ska nästan ingen vinna, men nog vinner folk ändå!)

Enligt DN i dag har de utlysta lärartjänsterna till höstterminen (från för- till gymnasieskola) mer än halverats från i fjol. Under maj-juli utannonserades 9 747 tjänster mot 21 746 förra året. Delvis beroende på besparingar, delvis på minskat elevantal. Ser man till att förskolan trots 100 000 fler barn sedan 2002 (inga siffror på antalet barn nu och i fjol i DN) till hösten har utlyst 60 % färre tjänster, så är det väl knappast för mycket att våga påstå att de största besparingarna på lärartjänster troligtvis inte har med elevantalet att göra. Tills Skolverket analyserat orsakerna till den minskade lärartätheten, så är krisbudget en lika rimlig förklaring som minskat elevantal. I Göteborgs stad har antalet skolbarn från förskola till år 9 minskat med 300 – samtidigt som grundskolelärarna är 212 färre, fritidspedagogerna 22 färre och elevassistenterna 22 färre än i fjol. Låter inte alls rimligt.

Jag undrar om de lärare  som arbetar kvar i skolan i Göteborgs stad nu när andra (212+22+22 kollegor) tvingats lämna den –  i  klasser som blivit större och med en stor arbetsbörda som blivit ännu större –  också känner att de dragit ”en vinstlott”?

* * *

Jag undrar också hur många elever i 00-talets skola som drar vinstlotter (=går i skola som ej drabbas lika hårt som många andra skolor av besparingar) ? Lika många som i 90-talets (krisbudget)skola, fler eller färre?


Kommentera

