DN:s serie ”Böcker som förändrade världen”

  1. Alexander Solzjenitsyn En dag i Ivan Denisovitjs liv DN 10 författare
  2. Marshall McLuhans  Media
  3. Aldous Huxleys Du sköna nya värld
  4. Simon de Beauvoirs Det andra könet
  5. Rachel Carsons Tyst vår
  6. Jack Kerouac På väg
  7. Sigmund Freud Drömtydning
  8. Frantz Fanons Jordens fördömda
  9. Albert Kinseys Kinseyrapporterna
  10. Hans-Peter Martin och Harald Schumanns Globaliseringsfällan

Hur mycket man än läser finns det alltid en oerhörd mängd böcker som alltid kommer att förblir olästa. Om man så läser dygnet runt i hela sitt liv så kommer man aldrig, aldrig kunna läsa världens alla böcker (inte ens om man hoppar över deckarna, eller kokböckerna som är lika många som linserna i en linsgryta). Det tyckte jag var lite nedslående när jag var barn i bokslukaråldern, men nu har jag accepterat sakernas tillstånd (även om jag kan få ångest när jag slösat min lästid på att läsa något jag lika gärna hade kunnat vara utan). På listan ovan är det bara nr 1 och 6 jag har läst. Nr 8 vill jag absolut läsa någon gång då årets främsta lästema för mig kan sägas vara postkolonialismen. Kanske kan listan publicerad här på bloggen  fungera som en påminnelse. För mig –  men kanske också för dig. Har du någon favorit på listan?

Comments
One Response to “DN:s serie ”Böcker som förändrade världen””
  1. Marie skriver:

    Tack för tipset…eller vad man ska kalla det. Jag tror att jag ska ta och spara listan (till mina studier är HELT avslutade)…

Kommentera

