På bloggen i dag för ett år sedan, två – och om tusen

"Pompejis välbevrade fresker erbjuder en makalös insikt i antik stads kultur och samhällsliv"

"Pompejis välbevarade fresker erbjuder en makalös insikt i antik stads kultur och samhällsliv"

Metabolistisk nostalgitripp: Kollar bakåt för att se vad som skrevs här på bloggen i dag för ett år sedan. Det var ett inlägg av mig som handlar om svenskämnet (här). Och i dag för två år sedan skrev jag också om skolan, då handlade det om feedback före betyg (här). Det är faktiskt riktigt roligt att ha en blogg där man kan följa vad man funderat över i skolfrågor. Undrar hur mycket som håller över tid?  Jag hoppas en närmare analys skulle visa på någon slags progression, men alldeles säker kan man inte vara.

Hur som helst, jag tänker på de där kommande arkeologerna som om tusen år i stället för krukskärvor hittar gamla servrar. De kommer att få det roligt. I stället för målningar och graffiti som de på Pompejis väggar, hittar de texter och bilder från vår tids ”vanligt folk”, de som sällan eller aldrig syns i historieskrivningarna. Undrar vad de kommer att dra för slutsatser?

Min egen slutsats är att man allt får skärpa till sig! Tänk att bli citerad i ett musealt sammanhang med något riktigt ogenomtänkt och oformulerat! (”Bloggaren X, en kvinna på 2000-talet som uttryckte sig så här i frågan om Y. Kanske inte så genomtänkt eller nytänkande som hon själv trodde, men vi ser att hon ändå glatt utnyttjat det globala mediet ”Internet”, en på sin tid …” .)

Äsch, min gamla devis ”vad gör det om tusen år”  håller även i det här sammanhanget. Att inget aldrig riktigt försvinner på nätet är både på gott och ont, men som bloggskrivare har man ändå ett eget arkiv av ett alldeles särskilt slag. Något av en kunskapskälla ibland, skulle jag vilja påstå, inte minst tack vare läsarnas länkar och kommentarer.

Kommentera

