Även Janis fick jobb som lärare

Mitt nya jag - ex svarta tavlan, pekpinnen, pumpsen och den slanka silhuetten

Mitt nya jag - ex svarta tavlan, pekpinnen, pumpsen och den slanka silhuetten

Jag fick svettas ett tag, men till slut fick även jag anställning. Hurra! (Jag fick till och med två jobb – nästan rena ketchupeffekten!) Undervisar i mina ämnesinriktningar på högstadiet, och har nu 5 klasser med cirka 125 individer att lära känna. Sitter just och pluggar deras namn utifrån skolkatalogen, och hoppas att de inte förändrats allt för mycket utseendemässigt under sommaren. 😉

Det ska bli kul! Spännande! Och lite läskigt, förstås. För elevernas skull hoppas jag att jag gör allt rätt, även om jag vet att det kommer jag ju naturligtvis inte lyckas göra.

Den långa bloggsemestern har fått det att klia i fingrarna, det finns en massa som vill bli skrivet. Men samtidigt finns det en massa att lära, planera, reflektera över, administrera och göra i allt det som rör mitt nya jobb. Det kan bli många korta inlägg framöver, skulle jag tro. Inte riktigt min grej, men jag börjar öva redan nu och sätter punkt.

Comments
8 Responses to “Även Janis fick jobb som lärare”
  1. Anneli skriver:

    Är väldigt glad för din skull! 🙂 Vad var det för tjänst som du valde att inte ta? Vad var det som gjorde att du tog den du tog? *nyfiken*

  2. Tweedelee skriver:

    Grattis! Själv har jag fjärilar i magen även fast det är samma gamla byggnad jag ska gå till, människorna i huset är delvis nya och det är det som gör att fjärilarna fladdrar.

  3. Stråhatt skriver:

    Vad härligt och stort grattis till dig!
    Jag har funderat på hur det gick. Härligt och spännande att möta alla elever.

  4. metabolism skriver:

    Tack, alla! Ja, härliga fjärilar i magen är det!

    Anneli: You’ve got mail!

    /Janis

  5. Marie skriver:

    Åh, vad roligt att du fått jobb, ett STORT GRATTIS!!!! Kommer du att befinna dig på de södra breddgraderna (om Sthlm) eller har då fått plats längre bort?

  6. Janis skriver:

    Tack! Jag får en lång resväg men det är inte så illa – jag har gott om tid för reflektion och planering både före och efter skoldagen, och tid att ställa om mellan jobb och fritid! (Fick en förfrågan igår från en skola på gångavstånd … men jag är mer än nöjd ändå, jag tror det blir jättebra, och det känns bra, trots resorna).

Kommentera

