Det här är ett inlägg om jobb

Lite konsumentupplysning för er som fortfarande vill njuta av semestern.

Om mindre än en månad börjar jag jobba. Det är konstigt. Kul, men konstigt. Uttrycket ”att vända blad” är rätt passande. Dels för att jag ska göra något nytt, dels för att jag snart kommer att sitta med en massa papper. Klasslistor och scheman, listor, skolans stadgar, kommunens papper, sekretesspapper, kontaktuppgifter, lektionsplaneringar, lektionsidéer, lektionsanteckningar, kom-ihåg-lappar, dokumentation och elevarbeten.

Så nu undrar jag: Hur sorterar ni era papper? Har ni något system?

skrivbord

Alla metabolister gillar system och sortering som idé. Som handling har vi dock en bit kvar att gå (om än olika långa bitar). Vi kan prata om mappar, färgkodning, pärmar, register och tills vi blir blåa i ansiktet.

Ska man ha klasspärmar eller ämnespärmar? Vad bör varje pärm innehålla?

Det här är för stort för Svarens bok, därför lägger jag upp frågan här. Eftersom jag kommer till ett tomt skrivbord har jag ju alla möjligheter att sortera smart och bygga upp ett system. (Märker ni? Systeeem! Det är tur att ni inte kan se mitt dregel.)

Comments
8 Responses to “Det här är ett inlägg om jobb”
  1. Klara skriver:

    Jag skulle föreslå en pärm för varje klass, klasslistor och kontaktuppgifter. Sen antar jag att du är ämneslärare och kommer ha (hyfsat) likadana lektioner för varje klass du har, då kanske det är bra att ha en pärm för just vart ämne du har där du kan spåna och fundera hur du ska bygga upp lektionerna. Där kan du också sätta in skolverkets mål och kriterier för just det ämnet. Post-its och små kom ihåg-lappar har ju en tendens att ramla bort om man samlar på alltför många, så ett par plastfickor i varje pärm kanske vore bra. Pärmen kan ju naturligtvis ”nedgraderas” till en liknande mapp för hålade papper.

    Jag är ingen lärare, jag funderar själv som bäst ut ett system för universitetsanteckningar och labbanvisningar för egen del, och svaret kanske bör tas med den erfarne systematikerns tålmodiga blick 🙂 Lycka till!

  2. Tweedelee skriver:

    Jag är inte den som ska komma med goda råd, mitt skrivbord är en visa på skolan och rektorn ryser varje gång han kommer in i arbetsrummet och ser förödelsen. Jag har försökt med allehanda system, pärmar för varje ämne, arkvimappar för varje klass där aktuellt material plockats in, andra mappar för aktuella kurser osv osv. Allt har havererat. Ämnespärmarna lever kvar dock, numera plockar jag med mig en pärm och min kalender där jag har alla listor när jag går till lektionen. Jo! jag har en ica-korg också, den skulle ju vara så bra att ha, att bära saker i, av någon anledning är den fullroppad med saker på tyska som jag aldrig använder men ändå alltid släpar med mig till lektionen.

    Nu är det snart ny höst, och dags för ett nytt system, och ett nytt försök till att hålla ordning på skrivbordet.

    Det här var inte så upplyftande kanske, men det finns hopp, jag ser att kollegornas skrivbord är prydliga, de kan hantera sina ica-korgar rätt och verkar ha fungerande system med pärmar eller tidskriftssamlare (någon har en sådan för varje klass). Du hittar nog ditt sätt till sist!

  3. Stråhatt skriver:

    Jag är inte heller rätt person att fråga, men jag vill gärna påvisa att det går att fungera som lärare trots att skrivbordet ser ut som en katastrof. Jag har full koll vad jag har där, en gång städade jag och hittade inget, så jag har lärt mig att inte städa allt för bra.

    I början av min karriär satte jag in allt i pärmar, men det gick i stöpet för jag upptäckte att jag sparade för mycket, pärmarna blev för fulla, registret havererade och därför övergick jag till ett mappsystem, har ej heller fungerat så bra, jag plockade aldrig ur tidigare moment så mapparna blev för fulla att de inte gick att stänga. Nu går jag omkring med ett USB-minne vilket fungerar, så där bra.

    Förra läsåret fick jag ett eget klassrum och det löste många problem, jag slapp kånka böcker och mappar överallt, men kommande läsår ska jag återigen få flytta runt och just denna logistik med papper och annat kommer återigen att uppta min energi.

    Jag har en kollega som har allt i pärmar och allt står i prydliga rader på en hylla. Han vet alltid var han har allt (säger han), men det har faktiskt hänt att även han har tappat bort papper, så inget är idiotsäkert.

    Jag har min lärarkalender och i den finns det mesta, resten dvs, målbeskrivningar och prov finns på mitt USB-minne.

    Det vore trevligt om fler lärare delade med sig av sina erfarenheter kring hur man gör för att bäst hålla ordning på sina papper.

  4. Mats skriver:

    ”Visa mig ditt skrivbord och jag ska säga vem du är” – skräcken är att någon ska använda den teorin på mig som brukar trösta mig med att ”Ett tomt skrivbord= tom huvud”

    Själv använder jag lösblad och högar, men kan inte rekommendera metoden

  5. Stråhatt skriver:

    Blev inspirerad av Mats därför vill jag göra ett tillägg. Det är ett citat som jag alltid säger när min kollega börjar att fnysa åt min oordning.

    Ordning är bara för idioter – genier behärskar även kaos

  6. Tweedelee skriver:

    Den var fin, jag ska komma ihåg det när det börjar kommenteras någon gång i slutet på andra veckan i september.

  7. Monica skriver:

    Tack ska ni ha!

    När jag sökte på ”sortera organisera” på den wida webben hittade jag kursen 5S – Sortera och organisera. För 365:- kan man lära sig att ”skapa en gemensam standard”. Tyvärr var det mest studietiden som var mest attraktiv – 4 timmar.

    Mitt eget system här hemma har varit att veta hur och var saker borde vara och sedan frångå planen. Oordning behöver ju inte vara något problem, i alla fall så länge den inte spiller över på någon annans skrivbord.

  8. Öpedagogen skriver:

    Jag har pärmar sorterat efter ämne, men där hamnar sällan papprena. De ligger i högar, både här och där och sorteras ytterst sällan in i tillhörande pärm. Jag har lättare att hitta det jag söker i högarna än i pärmarna. Kanske inte att rekommmendera, men en sann blick in i verkligheten.

Kommentera

