Planeringsstadiet

sommarlov kalenderOm lite drygt en månad börjar jag jobba. Jag kommer att undervisa fem grupper med  elever på gymnasiet i olika medieämnen. Det är förlamande mycket som måste göras fram till dess.

Kurs 1
För den här kursen måste jag lära mig sånt som tar 1-2 år att lära sig på en månad. Dessutom måste jag ha ett bra upplägg som är logiskt och roligt. Det är den här kursen som är det största orosmomentet. Varje lektion är 4 timmar lång så jag måste ha vettiga saker att göra. Eleverna är högpresterande, krävande (på ett positivt sätt) och mycket kvalitetsmedvetna. Så om jag klantar mig är jag rökt.

Kurs 2
Den här kursen kommer inte att ta särskilt lång tid att planera, men den behöver ändå planeras. Den kommer att handla om hur man utformar läromedel för små barn, och hur man kan kombinera text och bild på ett sätt som är snyggt och pedagogiskt.

Kurs 3
Den här kursen är väldigt lik kurs 2, men eleverna går på ett annat program, så den måste anpassas lite. Den handlar om att lära sig grundläggande formgivning.

Kurs 4
Den här kursen kommer jag att ha med två grupper, så jag kan göra två ganska lika planeringar. Jag har idéer om vad jag vill göra (och som jag hoppas att eleverna också vill göra), men jag vet inte vad jag har för tekniska möjligheter.

Om jag tänker tillbaka på lärarutbildningen så jobbade vi med lektionsplaneringar EN gång. Och då var det som en ”rolig uppgift” att lösa på 45 minuter (inkl. lunch). (45 minuter på 5 år alltså.) Annars har jag gjort lektionsplaneringar inför och under VFU, men det har alltid varit under stress och inom ramen för lärarens undervisning. Nu är jag ju för sjutton ensam.

Comments
3 Responses to “Planeringsstadiet”
  1. Anneli skriver:

    Det låter jättespännande och kul! 🙂 Jag är dock glad att jag fick en mjukstart på mitt första lärarjobb (långvikariat under nästan hela våren), hade all engelska i åk 4 – tre grupper/klasser, sen delade jag på matematiken i åk 4 med en annan lärare men det var han som planerade. Så jag planerade bara engelskan, men sen var det mycket rättning i både engelskan och matten.
    Oj, vad lite lektionsplanering du har haft… Fast lektionsplaneringar som görs inför VFU:n räknas väl? Tycker det har funkat bra, speciellt sen när man får reflektera över vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra. Visst, man kanske inte fått träna på hur man ska lägga upp en hel termin men jag tror du klarar det! Lycka till!

  2. Marie skriver:

    Det är en viss tröst att höra att det inte bara är jag som saknar lektionsplanering i min utbilding. Jag har oroat mig en del för det faktumet och undrat om jag hamnat på ngn ”specialutbildning” som ”missat” den biten, men så verkar ju inte vara fallet…

  3. Monica skriver:

    Tanken är nog att man ska lära sig allt sånt på VFU:n, och det har jag gjort till viss del. Men de ämnen jag ska jobba med nu har jag inte undervisat i förut, så jag har ingen aning om hur lång tid olika moment kan tänkas ta. Dessutom vet jag inte vilka eleverna är, så jag har inte så mycket att gå på.
    Min strategi är att försöka komma på vad det viktigaste är och sedan utgå från det.

Kommentera

