Det FINNS INGA obehöriga lärare!

Jag fick anledning att skriva några rader, trots att jag så sent som igår sa att jag inte hade något på hjärtat – för det här är verkligen en hjärtefråga för en nyexaminerad lärare:

kvackare Bild från marriedtothesea dot com

Obehörig läkare

Anne-Marie Körling och Öpedagogen tar upp något mycket viktigt: oskicket att tala om ”obehöriga lärare”. Några sådana finns ju inte – lika lite som obehöriga läkare, advokater och så vidare. Antingen är man utbildad lärare, eller så arbetar man i skolan i en yrkesprofession utan att vara utbildad till det. Var någon annanstans skulle det vara möjligt än i skolan? Inte på sjukhuset och inte på advokatkontoret i alla fall.

Själv var jag var på en anställningsintervju och blev presenterad av den ena intervjuaren för den andre ”som en av de sökanden som har lärarexamen”. Jag borde ha frågat om de intervjuade andra än dem med lärarexamen, och varför i så fall.

Öpedagogen skriver:

Alla vi som är utbildade lärare borde under inga omständigheter acceptera detta felaktiga begrepp, varken i skollagstexten eller var mans mun.

Det här är en oerhört viktig fråga för vår profession. Vad behöver vi göra, anser du?

Läs A-M Körlings inlägg här, och Öpedagogens här!

Comments
11 Responses to “Det FINNS INGA obehöriga lärare!”
  1. martin skriver:

    För att det inte finns tillräckligt med lärare? Låter mer som ett realpolitiskt problem tycker jag; om det fanns tillräckligt med människor med lärarexamen (som vill arbeta som lärare) skulle det här inte ske. Det verkar orimligt att lasta den skola där du sökte jobb för det problemet.

    Sedan kan jag hålla med i den semantiska frågan. Jag misstänker dock (utan belägg) att det är långt ifrån bara skolvärlden som dras med det problemet; i mitt liv har jag träffat mycket IF-folk och nattpersonal inom psykvården som är outbildade (men som gör ett väldigt bra jobb skall erkännas).

  2. martin skriver:

    Här gick det snabbt: IT-folk skulle jag skriva.

  3. Kristoffer Lindh skriver:

    Jag tror, precis som Martin att det är en fråga om tillgång. Läraryrket har kommit att bli ett lågstatusyrke och lär så förbli ett tag på grund av den dystra skolpolitiska utvecklingen, det gör dels att få utbildar sig, dels att det känns legitimt att behandlalärarkåren sytvmoderligt.

    Jag tror att behovet av att anställa outbildad personal också öppnat ögonen hos rektorer att kompetens på pappret inte är detsamma som kompetens i praktiken. Det finns gott om exempel på obehöriga lärare som gör ett bättre jobb än sina behöriga kollegor. Inte så mycket för att de är så bra utan för kollegorna är så erbarmligt dåliga.

    Nu verkar det som att jag gått i polemik med dig hela tiden. Men jag håller egentligen med dig helt i den här frågan. Jag tycker att det är väldigt viktigt att vi har en utbildad lärarkår. Men jag tycker också att det är viktigt att en genomförd lärarutbildning innebär kompetens, det finns allt för många som inte borde jobba med barn som klarar sig igenom utbildningen med toppbetyg. Vidare finns det de som utbildat sig under en tid då lärarhögskolan inte pratade om annat än behaviourismen och Skinner.

    Så situationen är en negativ spiral. Den utbildade delen av lärarkåren är i allt för stor utsträckning dåliga pedagoger, det gör att fler tänker ”jag kan göra ett bättre jobb än dem utan utbildning” det gör att kompetensen sjunker osv osv.

    Problemet har tagits upp på politisk nivå och man det finns förslag på att man ska sätta en deadline som jag tror är 2014 då inga obehöriga lärare längre ska få jobba i skolan.

  4. Gealach skriver:

    Saken är ju också den att det inte är säkert att man har den kunskap man förväntas ha bara för att man har en lärarexamen. Det är mycket som inte tas upp på lärarutbildningen, alternativt bara nämns i förbifarten, som man borde ägna mycket tid åt.

    Till exempel fick jag under tre terminer på lärarutbildningen i Uppsala inte lära mig någonting alls om betyg och betygssättning, för det skulle man ju inte fokusera på och stressa eleverna med. Visst kan jag hålla med om att man bör få eleverna att tänka på att de lär för livet och inte för betygen, men vad jag än tycker om det förväntas jag sätta dessa betyg, och då bör det också ingå i min utbildning.

    Mobbning, konflikthantering och mycket annat omnämndes bara kort, istället ägnades tid åt att t.ex. spela trummor och leka ringlekar.

    Om man ska komma åt problemet med obehöriga lärare måste det verkligen finnas en skillnad mellan den som har en lärarexamen och den som ”bara” har ämneskunskaperna.

  5. Janne skriver:

    Kan bara instämma… Men vissa räknas som behöriga trots att de saknar examen, medan andra inte får lönepåslåg för att de saknar några poäng. Rättvist? NÄ

  6. Janis skriver:

    Tack alla för insiktsfulla kommentarer!

    Brist på lärare kan förstås vara en anledning, men den är knappast utbredd NU (med dagens arbetsmarknad) och inom vissa ämnesområden (såsom mina). Och ja, att man arbetar utan utbildning för yrket finns förstås inom andra yrken också.

    Problemet som jag ser det är dels semantiken – begreppet ”obehörig lärare” måste bort, eller reserveras endast för de lärare som bara saknar några poäng eller slutexamen i sin utbildning.

    Det andra problemet är hur man legitimerar en mångårig utbildning om den till och med inom skolan inte har någon större status. Varför studera i 4-5 år, ta studielån och sedan sitta med en examen för ett yrke som andra utan examen genomför?

    Ett tredje problem är lärarutbildningen och hur väl den förbereder lärarstudenterna för läraryrket. Det brister i kunskaper om t.ex. betygsättning och konflikthantering, som sagt. Men det kan å andra sidan inte ”de obehöriga” bättre när de börjar arbeta, de lika väl som nyexaminerade får lära sig det (om de sedan blir verkligt kompetenta är en annan sak).

    Ett fjärde, och stort, problem är lärarutbildningens antagning och upplägget att det ligger i högskolans ekonomiska intresse att godkänna så många studenter som möjligt…

    Ett femte problem är att alla vet att en lärarexamen inte garanterar en bra pedagog … att det ligger så mycket mer i läraryrket än det som kan pluggas in och betygsättas. Men det gäller också andra yrken – vem har inte någon gång träffat på en läkare som man ansett helst inte borde arbeta med människor? Problemet med läraryrket är att det går att utföra hyfsat (du missar inte med en kirurgkniv eller skriver ut fel och livsfarlig medicin) och med elever som gillar en skarpt – utan att man egentligen gör ett särdeles fantastiskt pedagogiskt jobb. Det som bara riktigt goda, välutbildade pedagoger skulle kunna avgöra.

    Ett sjätte problem är kanske att pedagogiska samtal/skolutvecklingssamtal mellan kollegor och ledning inte förs i den grad de skulle kunna föras i ute i skolorna – då först borde väl den långa utbildningen ge utkastning? Vi har ändå en mångårig utbildning som kanske inte alltid varit så bra som vi hade önskat, men vi har banne mig ett pedagogiskt tänk och kunskap om mycket som borde få en chans att komma fram och driva skolutvecklingen vidare. Det är väl ingen som tror att man är färdigutbildad efter sin examen, det fortsätter vidare, och grunden man ska stå på ser annorlunda ut för utbildade lärare än för dem utan lärarexamen.

  7. Hej – tagit del av den känsliga diskussionen. Det är begreppet jag vänder mig emot. Lycka till i din lärarprofession. Anne-Marie

  8. Janis skriver:

    Anne-Marie: Ja, det är en känslig diskussion, och en del av det jag skrivit i min kommentar känns därför lite jobbigt när jag läser det igen … Så snart man börjar man diskutera behöriga/obehöriga lärare riskerar man att såra både de utan och med examen … och generalisera saker som inte låter sig generaliseras, men som man ändå måste våga diskutera. Det svåra är att det är en mycket svår sak att diskutera, av många anledningar.

    /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] – Metabolism –  skriver i sitt inlägg Det FINNS INGA obehöriga lärare om problematiken med begreppet obehöriga lärare. Hon menar att antingen har man gått […]

  2. […] inflytelserik. Då kanske det var härifrån skolminister Björklund tog liknelsen med obehöriga läkare, som radion upprepade ett flertal […]

  3. […] den att de kommunala huvudmännen anställt och tillåtits anställa människor utan lärarexamen (jag kallar dem inte obehöriga lärare, för antingen är man lärare eller inte). Samma huvudmän har, som Anna-Karin Frisk formulerar det, också avprofessionaliserat […]



Kommentera

