Google läskigare än man tror

Efter att ha läst Stefan Lindbergs artikel om Google i dagens DN blir jag en smula nervös. För jag har ju lagt alla ägg i samma korg. Jag använder många av Googles funktioner och tycker om det. De fungerar. Och så länge det gör det har övervakningsaspekten kommit i skymundan.

Den här typen av marknadsföring kommer givetvis att underlättas av ansiktsigenkänning (utvecklad av ett företag som Google köpte 2006). ”Tänk att framtiden redan är här”, tänker du, men den tanken avbryts av att en känd tv-bagare tacklar bort psykologen från skärmen och undrar om du inte ska ha just Hans ekologiska råg i surdegsbrödet (som du skrev om på Facebook) och önskar dig lycka till med Familjen och Helgen som du GÖR varje fredag (som du skrev om på Twitter) och någon (psykologen igen) uppmanar dig att inte stressa inför deadlinen (som du skreeev om på Facebook och Twitter och Blubber och Blabber) och först då framträder Tindra på skärmen (vad stor hon har blivit) och säger att hon längtar efter sin pappa och snälla kom hem.

Det är klart att man kan himla med ögonen och påpeka att man inte måste köpa en produkt bara för att man ser annonsen, eller att Google bara vill hjälpa till. Men ändå…

Lindbergs artikel måste jag ge till mina tvåor och treor i höst. Fram till dess ska jag spara den på Google Docs.

Comments
4 Responses to “Google läskigare än man tror”
  1. NetRunner skriver:

    Du är folkbokförd , betalar skatt , har ett personnummer blir filmad längs vägarna på bussen taxin och i stan ,har ett kontokort som registrerar alla dina inköp , premumererar på tidningar , mm mm och så klagas det på att Google har för stor insyn i vårt liv , ha ha ha ….

    NetRunner

  2. Monica skriver:

    NetRunner: Jag ser att du lämnat exakt samma kommentar på några andra bloggar, ditt engagemang i denna fråga är beundransvärt. Vad härligt att du är så klarsynt och har genomskådat övervakningsapparaten. Själv hade jag ingen aning om att jag är folkbokförd eller att jag betalar skatt.

  3. Hans skriver:

    Google ger också många möjligheter till bättre studieresultat. Några möjligheter finns att läsa i:
    http://www.uppslagsbocker.org/2009/07/battre-studieresultat-i-google.html

Kommentera

