Liftarens guide till galaxen och Zaphods huvuden

Liftarens guide till galaxen

Liftarens guide till galaxen * Restaurangen vid slutet av universum * Livet, universum och allting * Ajöss och tack för fisken * I stort sett menlös *

earth commons wikipedia

Sprängd eller inte sprängd?

Jag läser ännu en gång Douglas Adams ”trilogi i fem delar ” om Arthur Dents öden och äventyr i rymden. Det är skön sommarläsning. De första tre delarna är klart bäst. Del fyra är en parentes man lika gärna kan vara utan – dels för att de befinner sig på jorden hela tiden och för att Zaphod Beebelbrox, galaxens president, lyser med sin frånvaro. I den femte delen känns historien mer som den ska, även om inte den heller kan mäta sig med de tre första – men gamla trådar knyts ihop, och humorn är tillbaka  – även om Zaphod fortfarande och tyvärr är frånvarande.

.

Svaret på frågan om livet, universum och allting

Svaret på frågan om livet, universum och allting

Min elvaåring, som också gillar Liftarens guide, rapporterar att det ska komma en sjätte del – men nu med Eoin Colfer som författare och ja, i oktober i år verkar det vara dags.  (Eoin Colfer är han som skriver fantasyböckerna om Artemis Fowl, och Eoin uttalas förresten Owen). Jag undrar om Zaphod återvänder nu? Man kan alltid hoppas.
.
I filmen från 2005, som delvis bygger på boken, har Zaphod sitt ena huvud under det andra (i halsen liksom, verkligen heldumt och helfult), i stället för två huvuden bredvid varandra. Jag fattar inte varför de löste huvudfrågan så – det borde väl ha varit tekniskt möjligt att få till två huvuden? Svårare saker än så har ju fejkats på film. Kan inte påstå att jag minns så mycket av filmen, annat än att Zaphod (förutom att hans huvuden var helt felplacerade) inte alls såg ut som jag hade föreställt mig honom. Det var en besvikelse. Och eftersom han ju har två huvuden så blev förstås besvikelsen dubbelt så stor.
.
Experiment som förvånar.

Experiment som förvånar.

.
.
.
(Uppmärksamma läsare undrar kanske över varför  jag inte har med någon bild  på Zaphod Beeblebrox, så mycket som jag mal på om honom och så många andra bilder som jag lyckats trycka in. Anledningen är förstås min oerhört djupa besvikelse över hans fula film-fejs.)
Comments
3 Responses to “Liftarens guide till galaxen och Zaphods huvuden”
  1. Klara skriver:

    Gillar ju Artemis Fowlböckerna, så blir nog dags att skaffa mig Liftarens Guide om den nu är så bra som alla säger. Har träffat Eion Colfer på bokmässan i Göteborg för nåra år sedan, en rolig prick 🙂

  2. Janis skriver:

    Gör det, Klara! Men det räcker med del 1-3, alltså!

    Tror jag ska ta och läsa åtminstone del 1 av Artemis Fowl, jag har alla delar här hemma. Och du har träffat författaren som desssutom var en rolig prick – kul!

    Var han lika kul som Lars Ohly som jag träffade häromdagen (eller åtminstone lika gullig)? (Jag-mötte-Lassie-tävlingen är härmed inledd, bered dig tills vi ses!)

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Liftarens guide till galaxen och Zaphods huvuden […]



Kommentera

