Sommarläsning och arbetsmaterial

Allt på en gång, precis som vanligt i textens land.

På Svenska Dagbladets hemsida finns ett stort arkiv med artiklar och essäer från deras Under strecket-sida. Idag läste jag lite mer noggrant och hittade deras 1900-talsarkiv, där Under strecket-texter från hela 1900-talet är samlade. Härligt!

Den inledande artikeln är skriven 1918 av zoologen Nils von Hofsten och heter Ett rasbiologiskt forskningsinstiut. Han redogör för skälen till att upprätta ett sådant. Lärare i SO, samhällskunskap, historia och biologi (och andra intresserade förstås) har säkert nytta av en sådan text.

Där finns även texter av Werner Aspenström, Jean-Paul Sartre, Agda Montelius och Harry Martinsson. Trevlig läsning, måste jag säga.

Comments
2 Responses to “Sommarläsning och arbetsmaterial”
  1. Mats skriver:

    Oj vilket bra tips – vem behöver böcker nu för tiden?

  2. metabolism skriver:

    Vilken skatt! Tack för tipset! För övrigt är jag kursare med dig och Lina (jag ångrade mig, alltså). Jag var inne och kikade på er, skriver något till er båda en annan dag! Förfärligt mycket uppgifter, jag blev alldeles snurrig – vad är det meningen att jag ska göra, egentligen! ALLT det där? Puh! Men jag lärde mig en ny grej på första besöket, så det var det värt! /Janis

Kommentera

