Första månaden

jobs tyska skolgränd skolbänk

Så har det (nästan) omöjliga inträffat: jag har fått jobb. Som lärare.

Det är med skräckblandad förtjusning jag funderar på lektioner, på blivande kolleger, på mina kunskaper (som verkar bli mindre ju mer jag tänker på dem), på första veckan, första klassen och första året. Och alla skräckhistorier jag hört!

Den fråga som susar runt i huvudet är Men hur gör man?, men den vet jag ju att man måste ta reda på själv. Så därför undrar jag om inte ni bloggläsande lärare kan dela med er av era erfarenheter från, tja, första månaden som lärare. Rota fram dagböcker, kalendrar och gamla blogginlägg och gör en insats för en behövande kollega.

Comments
7 Responses to “Första månaden”
  1. Morrica skriver:

    GRATTIS! Så roligt, vilken/a årskurser är det du kommer att få tillfälle att sprida kunskapens ljus över?

    Första månaden med en ny klass är smekmånaden, den månad då de flesta är artigare, trevligare och hörsammare än de sedan kommer att vara. Alla känner sig lite bortkomna och söker en plats i gruppen, samtidigt som du söker din plats i skolans interna hierarki. Somliga kommer att välkomna dig med öppna armar, vara nyfikna på ditt nya sätt att tänka och göra saker och ting och öppna för att dela med sig av sitt. Andra kommer att vara mer avvaktande, slutna och bevakande, rent av lite rädda för det nya. Ett tips är att vara förbaskat försiktig med vart du sätter dig i lärarrummet, i en del är det väldigt viktigt med vem som har vilken plats. Ett annat är att hålla din arbetsplats så obemärkt som möjligt till en början, smyg in i gruppen från sidan snarare än att kliva in med dunder och brak så trampar du på färre tår. (kan hända är du en väldigt varsam människa men somliga tår är förfärligt känsliga)

    I klassrummet vinner du mycket i längden på att ägna tid åt att skapa en grupp av din grupp, sk group jelling excercises är en god investering. Du vinner också mycket på att försöka hinna med ett litet individuellt samtal med varendaste en av dina nya elever, inte om något speciellt utan bara för att redan från början etablera att det är helt ok att prata enskilt med fröken, utan att det betyder något brutaleländigt.

    Och så det viktigaste rådet av alla: var dig själv! Elever ser rakt igenom masker och föraktar den som gör sig till

    • Elvy skriver:

      ”/–/ försiktig med VART du sätter dig i lärarrummet/–/”
      Världen rasar inte samman, men VEM ska fortplanta korrekt svenska om inte ni UNGA NYA LÄRARE!
      Riktning-befintlighet ! Jag sätter mig HIT på soffan.. Låter det bra????

      • Morrica skriver:

        Nya unga lärare, man tackar för komplimangen och hoppas att dialekter är tillåtna även i den framtid där den korrekt fortplantade svenskan frodas?

  2. Janis skriver:

    Åh! jag skrev en lång kommentar som försvann! Imorgon kommer iaf tips, sån’t jag hittat – eftersom jag förstås inte kan utgå ifrån mig själv! 😉

    • Janis skriver:

      Jag har förstås redan gratulerat Monica, om det var någon som undrade hur jag kunde glömma ett grattis! Men det tål att upprepas: GRATTIS! GRATTIS! GRATTIS! Till både dig och till dina blivande elever!

  3. Camilla skriver:

    Så jäkla mycket grattis… vart du än sätter dig!! =)

  4. Anneli skriver:

    Grattis Monica!! 🙂 Som Morrica är även jag nyfiken på din tjänst – årskurs och ämnen?

Kommentera

