Wanna dance

Som tur är tillhör jag inte generationen kvinnor som varit tvungna att vänta på att bli uppbjudna. Vänta på att bli uppbjuden och förd ut på dansgolvet av någon som valt och vrakat. Min generation tjejer har de dansat när de vill. Med varandra, med killen de själva bjudit upp, kanske till och med ensamma.

Nu har jag suttit vid ett annat slag dansgolv i ett par månader. Till detta dansgolv skickar man först in en slags offert och sedan väntar man på att man ska bli uppbjuden. Tjugosex offerter har jag skickat in. Där jag beskrivit vilken fantastisk dansör jag är. Vilken rytmkänsla jag har. Jag har till och med skrivit någon rad om att det minsann finns danskavaljerer som intygat att jag dansar väldigt bra.

Fem gånger har någon närmat sig mig och fört mig en bit ut på dansgolvet. Granskat mig; ställt frågor om hur jag dansar, vilken taktkänsla jag besitter, hur stor erfarenhet jag har av att dansa undervisningsdansen och arbetslagsdansen, och hur jag tänker om skolutvecklingsdansen. Och eftersom den upplysta delen av dansgolvet förstås endast får beträdas när man räknas som dansör på riktigt, så får jag stå där i utkanten av det stora dansgolvet och tala om hur jag gör när jag dansar. Fastän jag inte riktigt vet i vilken dans, eller i vilken takt, man dansar bäst  –  eftersom jag inte mött dem jag ska dansa med; bara de som har inträdesbiljetten till danssalongen.

Ska jag sitta här hela sommaren som en panelhöna och vänta på besked om någon vill fortsätta dansa, eller på att någon ny ska bjuda upp, då kommer jag att känna mig mindre och mindre och mindre för varje dag. Jag har redan börjat krympa.

Comments
2 Responses to “Wanna dance”
  1. Alltiallon skriver:

    Nej, krymp inte, jag tycker om dig som du är!!!

    Jag håller tummarna för att du snart får en underbar danskavaljer som tar dig ända ut på dansgolvet så att du får visa vad du går för. Snart sitter även jag i samma sits, jag ska då tänka på detta inlägg….att jag bara väntar på att få dansa och ingenting annat 😉

  2. metabolism skriver:

    Tack snälla!
    Nu har So You Think You Can Dance startat igen på TV (favvo-program) så jag kommer att vara mer dansant än vanligt! Och du dansar mattedansen, så förhoppningsvis står danskavaljererna och sliter i dig!
    /Janis

Kommentera

