Bra att ha kvar-ord

Lotta Olsson på DN Kultur drog häromdagen igång en kampanj för att behålla svenska ord som riskerar att glömmas bort, eller ersättas av anglicismer och nätförkortningar. Inte, som jag förstår det, bara för att – utan för att det finns väl funna ord som är värda att bevara.

Bevara-ord-kampanjen har enligt DN i dag gett enormt gensvar, och bland orden som läsare lovat adoptera och använda minst 10 gånger i dagligt tal under 2009 finns understundomsinnad (ombytlig, nyckfull eller oförutsägbar), inmundiga, yppa, och ämna.

Har ni ett särskilt ord ni ömmar för, så är det måhända en god idé att använda det tio gånger i blogginlägg framöver?

Själv är jag lite svag för fåvitsk – och så mycket oförstånd och tanklöshet det dagligen ges prov på så vore det inte alltför svårt att få användning för det! Möjligen i fåvitsko (i oförstånd) – för vad har jag egentligen för skäl att tycka att det är värt att behållas? Annat än att jag gillar det? För väl funnet, det kan jag inte påstå att det är i jämförelse med de mer moderna synonymerna. De förstår man ju vad de betyder!

Vilket ord väljer ni?

Comments
3 Responses to “Bra att ha kvar-ord”
  1. Tweedelee skriver:

    Nejd, tror jag. ”Det låg en tät dimma över nejden”… ja, det är tjusigt.

  2. Janis skriver:

    Ah! Nejd är vackert!

Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

