Hur gör man när man börjar?

flipflopJust nu har jag tre kurser som går parallellt. Takten bestämmer jag själv och det är inget studiemedel inblandat, så jag är inte stressad. En av kurserna har till och med en termometer på sin hemsida där jag kan se om jag ligger i fas med kursen eller om jag halkat efter. Men problemet ligger i att börja.

Hur gör man när man börjar? Hur har jag gjort tidigare? Det är gott om morötter men få piskor. Är det det som är problemet? Eller är det att jag jobbar själv och att jag är tvingad att konversera med främlingar på kurswebbarnas forum? Kan det bero på att jag sitter hemma där det är Oprah på TV och glass i frysen och sol på balkongen?

Fast nu skyller jag ifrån mig. Det är inte solens fel att jag inte börjar plugga. Men jag letar hela tiden ursäkter för att inte sätta mig och göra uppgifterna. Den senaste timmen har jag läst 14 sidor perezhilton, satt ihop en ganska dålig dikt av rubriker från Svenska Dagbladets nätupplaga, slagit upp ord i urban dictionary och ätit frukost. Man skulle kunna ta upp lusten och att jag hade lust att läsa kvaller och göra det som föll mig in. Men det faller på att jag faktiskt är väldigt intresserad av de kurser jag tackat ja till. Svarens bok var inte heller mycket till hjälp. När jag frågade om jag skulle ta mig igenom kurserna fick jag svaret Jag har ingen stor, fantastisk insikt, jag vet bara lika mycket som ni. (Jurymedlem nr 8 i Tolv edsvurna män).

Egentligen handlar det ju bara om att göra det. Som när man ska hoppa i vattnet från bryggor plocka ur diskmaskinen. Det är nog först då som det blir roligt.

Comments
One Response to “Hur gör man när man börjar?”
  1. metabolism skriver:

    Det enda problemet, om man nu vill kalla det för ett problem, är kanske själva idén med att läsa 3 sommarkurser …
    Det kanske är så att det inte är något man ska börja med? Vad var det Svarens bok sa till mig tidigare? Något om att ha roligt. Ställ en fråga till Svarens bok om det är meningen att du SKA börja?!
    Även om det är roliga kurser så är det ju plugg och du har just avslutat 5 (fem) (FEM) års studier, så du kanske ska ”Ta det lugnt” som det står skrivet på framsidan av ”Liftarens guide till galaxen” (som jag just tar det lugnt med)? (jag la ner Rousseau och nöjde mig med ren och skär underhållning i st f finkultur och bildning). /Janis

Kommentera

