Trista Tristan & Isolde

Midsommarafton var trevlig. God mat, dryck och goda vänner. Som knappt färdigexaminerad lärare hamnade jag i alla fall där jag tror många lärare hamnar vid en middag  – i en diskussion om skolan. Denna gång handlade det om en gymnasieson på ett praktiskt program som skulle läsa ”Tristan och Isolde” och sen skriva en sammanfattning.

t o iNej, jag kunde inte förklara vitsen med att en klass byggkillar läser just detta verk, och i sin helhet dessutom (och av alla). Ja, jag förstod att sonen och klasskamraterna tyckte historien var öken. Nej, jag förstår verkligen inte vitsen med att skriva en sammanfattning av historien*.

Jag fick också höra att föräldrarna själva tyckte historien var svår, att språket var svårt, och att de alls inte kunde hjälpa sonen med uppgiften.

Det är nog många gymnasieelever som inte kommer att gråta när svenskämnets timmar halveras på  gymnasieskolans praktiska linjer. Det är väl bara deras svensklärare som kommer gråta bittert. Men de som undervisat utan tanke på den subjektiv relevansen för eleverna och utan djupare tanke på hur litteraturen kan beröra, utvidga världen och de egna tankarna – låt dem gråta. Och skämmas!

Läs mer om den halverade gymnasiesvenskans och svenskämnets innehåll i Svante Skoglunds inlägg på Svenskläraren kommenterar: HÄR

—————————————————————————————————————————————————

* själv är jag ganska förtjust i historien om Tristan & Isolde med de vita händerna. Och jag utgår inte från att byggkillar per automatik inte skulle gilla historien. Men vem sjutton gillar att skriva en parafras på en historia där de åker hit och dit, och kärar ner sig i den ena och gifter sig med den andra. Skriva och inte ha en aning om vad det ska vara bra för, om något som inte engagerar dem ett dugg. Och att dessutom skriva efter att de läst historien alldeles på egen hand, och varken fått verktygen eller dialogen i klassrummet för att möjligen kunna se bortom den dammiga, töntiga kärlekshistorien.

Comments
5 Responses to “Trista Tristan & Isolde”
  1. christermagister skriver:

    Jag håller med. Jag skäms (irriterande nog) när jag hör att det fortfarande finns lärare som undervisar på det där sättet!

  2. Morrica skriver:

    Katastrof! Och just Tristan och Isolde som kan göras så fantastiskt lockande om läraren lägger timmar på den istället för att låta den vara ensamuppgift. Jag läste den med en grupp blivande elektriker, samtliga gossar, och det som engagerade var konflikten mellan Tristan och Artur. Skulle han svika sin vän eller skulle han härda sitt hjärta mot kvinnan och vara lojal mot sin vän? Kvinnor kommer och går men vänner är viktiga, gick resonemanget, men samtidigt, tänk om…. familj och barn lockade, det är aktuellare än man tror i manliga gymnasieelevers universum.

    Det var tråkigt att läraren förstörde en historia med sån fantastisk potential!

  3. Stråhatt skriver:

    Jag tycker om den historian, vi i en årskurs 8 diskusterade Tristans löfte till Mark och hur Tristan slet mellan att vara Mark trogen samtidigt som han älskade Isolde. Allt blir tråkigt utan sammanhang eller framförallt engagemang. Jag tror att med rätt ingång och med rätt upplägg kan vilka texter som helst framföras i vilket sammanhang som helst. Vi körde Dante också och de tyckte dom var hur spännande som helst, med djävulstratten.

  4. Mats skriver:

    Sen finns det något tidlöst kittlande i att lägga ett svärd mellan sig och sin älskade i sängen – det verkar en aning opraktiskt…

  5. metabolism skriver:

    Christer, Morrica, Stråhatt: Det är ju för väl att det finns andra exempel på litteraturundervisning! Hatten av för er!
    Mats: Det tidlösa är väl det där med ett föremål emellan. Fastän nu för tiden är det barnen – lika effektiva som svärdet – nej, ännu effektivare!
    /Janis

Kommentera

