Breaking the law…

En av uppgifterna i min kurs i webbdesign handlar om upphovsrätt. Vilken djungel!
Det är flera gånger jag tittar ner i marken, skrapar med skon i golvet och skäms en smula. Ta citaträtten, till exempel.

Så här står det i Svensk författningssamling (SFS):

Citat

22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i
överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av
ändamålet. Lag (1993:1007).
(Se riksdagens hemsida)

Vad innebär då god sed?
Jo, det innebär att man alltid bör ange vem som sagt eller skrivit det man citerar. Citatet ska belysa det jag har att säga och bör inte utgöra merparten av mitt eget verk.

Vad innebär detta?
Jo, att mina årliga citat här på bloggen (så väl som alla andra citat) måste innehålla en kommentar där jag kommer med något vettigt istället för att jag är tyst och låter citatet tala för sig själv.

Nedanstående videoklipp belyser dilemmat med att leva laglydigt.

Comments
One Response to “Breaking the law…”

Kommentera

