Klas Klättermus-nostalgi

Det var alldeles, alldeles för länge sedan man fick sjunga Torbjörn Tegnérs Badvisa för små björnar … åh, det var tider det! Knubbiga och lena  små barn som plaskade i badkaret. Sveptes in i fluffiga badlakan. Rena barn! Badade när jag så bestämde!   😉

Skrubba lilla brummelman
med tvål och borste i en spann
Nalle ska bli fin och ren
han ska bli så mjuk och len
Mor vill skrubba om hon får
på bruna ben och svarta tår
”Nej bevars vad du är grå
på dina tassar små”
Titta hit så får jag
Torka nosen din ett tag
Vänd på huvudet får jag se
Lilla örat med
Skrubba Lilla Brummelman
med tvål och borste i en spann
Ingen björn i detta land
ska bli så ren som han.

Jag älskar Klas Klättermus och alla visor! Jag tror det var lite ogenomtänkt att satsa på högstadiet och gymnasiet … hur kunde jag glömma bort att låta Klas styra mitt val av åldersgrupp jag tänkte mig undervisa? Men på högstadiet kanske man kan köra lite ämnesintegrerat med hemkunskapen och sjunga om  pepparkaksbakningen vid Lucia? Eller om veganismen i kostläran? (För den som jämt har kött till mat och skinkor hela dagen, han blir så däst och trött och lat och får så ont i magen. Men den som äter palsternackor han går inte av för hackor, morot, selleri och dill är inte heller illa! ) (JÖSSES! Och jag undrar varför sonen är vegan? Att jag inte tänkt på indoktrineringen jag utsatt honom för högst omedvetet!)

Men – hurra! ”Rövarvisan” från Folk och rövare i Kamomilla stad den kan man ju köra i KSMB:s punktappning! Det borde man väl komma undan med?

Comments
2 Responses to “Klas Klättermus-nostalgi”
  1. Mats skriver:

    Jag håller med – men det ska vara 50-talsinspelningen!!
    ”Det finns många här i skogen som
    tycker att en mus till middag skulle passa dom”

  2. Janis skriver:

    ”Kanske ser hon dig, kanske ser hon mig, kanske ser hon tralalej”!

Kommentera

