Det livskorta lärandet

Apropå att möjligheten att läsa upp sina gymnasiebetyg föreslås stoppas:

Frontalloberna, ”hjärnans bes lutsfattarcentrum”, är inte färdig förrän i 25-årsåldern. Detta innebär att förmågor som framtidsplanering, överblick och riskbedömning inte är fullt utvecklade hos tonåringarna. De har därför ett mer känslomässigt styrt beteende eftersom den delen av hjärnan mognar snabbare. I en situation då känslorna tar över vinner dessa över det långsiktiga tänkandet.

Klicka här för att läsa SvD:S artikel om tonåringar och specialläraren och psykoterapeuten B. Kimbers nya bok ”Älskade förbannade tonåring” i sin helhet.

Oj, oj, om alla människors tonårsjag (det där jaget med hormonstormar och en fysiologiskt begränsad förmåga att planera för framtiden, t.ex.) skulle avgöra vad de skulle arbeta med i resten av sitt liv! Oj, oj, oj om det är alla människors tonårsjag som en gång för alla avgör och begränsar vad de framöver ska ha möjlighet att arbeta med. Det livslånga lärandet, det är något att värna om –  hur kan en skolminister helt bortse från det?

Jag tycker det är ett stort slöseri med resurser att förvägra människor den möjligheten, ett mycket större slöseri än det slöseri Björklund talar om. Nu handlar det inte längre om att en tar ”the high road” och en annan ”take the low road”, och ”will be in Scotland afore ye”; nu handlar det mer om att det bara finns EN (studie-)väg och den ska man kliva på tidigt, och vissa kommer därför aldrig att komma fram … What a bloody waste with human resources!

Annonser
Comments
4 Responses to “Det livskorta lärandet”
  1. annemarie skriver:

    Det livskorta lärandet är rent förfärligt men så väl inringat i detta inlägg – jag räds de där ungarna som faktiskt vill men inte orkar eller förmår, eller de som dukar under i stress och oro för att inte få toppbetyg. Klart att vi i skolan ska stötta och hjälpa men konkurrensen är stenhård och man slås redan ut så varför skapa ännu större hinder och pressa samman studietiden och begränsa den. Anne-Marie

  2. metabolism skriver:

    Anne-Marie: Jag tar ju egentligen inte upp mer än de där tonåringarna som har fullt upp med att vara tonåringar och inte planerar väl övervägt inför framtiden. Du tar upp de stressade, och så de som inte orkar eller förmår. Det finns så många anledningar till varför en ung människa inte förmår göra, eller ta de rätta besluten, och så många anledningar som ligger utanför deras kontroll … Tänk att få sina möjligheter så starkt begränsade, så tidigt, så definitivt. Jag förstår inte meningen, jag förstår inte alls! Och jag tror inte det är samhällsekonomiskt på något sätt annat än mycket kortsiktigt. Jag räds den skola som vissa krafter arbetar för att forma nu! Och det samhälle som blir konsekvensen!
    /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Janis (Metabolism) skriver ett inlägg som jag tycker är mycket läsvärt och tankeväckande. Visserligen går det nästan stick i stäv med mitt föregående inlägg, men även om jag anser att man (tyvärr) måste fundera på hur resurserna bäst ska fördelas så har Janis inlägg en stor poäng. Läs inlägget här.  […]

  2. […] Peter Andersson, Metabolism, Annarkia, […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: