Bildningsluckor är också bildning?

Av skolans lärdom har envar
i  bästa fall en smula kvar.
Jag minns Boren, Roxen, Glan.
Var de ligger vete fan.
Var det fjällar eller öar?
Kanske floder, kanske sjöar?
BILDAD (om jag ej tar miste)
är den som glömt det han visste!
Ur Lennart Hellsings ”Skolbok”, 2005
Jag minns termer såsom
konstruktivismen,
och så den där schismen
mellan forskarlägren
(vilka de nu var).
Jag har ett svagt minne av
vad det var Frykman skrev
om skolan, det som var så intressant.
Receptionsteorierna har jag ganska gott i minne,
men för hur länge, ett år – eller en timme?
.
Minnesluckor, 5 års ackumulerade luckor! Trösten finner jag hos Hellsing:
Av skolans lärdom har envar
i  bästa fall en smula kvar.
.
Jag minns Boren, Roxen, Glan.
Var de ligger vete fan.
.
Var det fjällar eller öar?
Kanske floder, kanske sjöar?
.
BILDAD (om jag ej tar miste)
är den som glömt det han visste!
Ur Lennart Hellsings ”Skolbok”, 2005
.
.
Kommentera

