Word + error = onödigt

Datorkrånglet med uppsatsdokumentet som inte gick att skriva i (som jag skrev om här) var lätt avhjälpt. Inte av mig, men av en otroligt trevlig IT-tekniker. Vänlig och pedagogisk, jag blev helt betagen. En hel helgs kris var som bortblåst på måndag morgon! Det visade sig att det var ett vanligt problem som orsakas av att wordprogrammet har en funktion, en grammatik- kontroll, som inte ska vara på om man vill undvika problem. 

Problemet var att en Microsoft-ruta  plötsligt dök upp och signalerade ”Error” och något i stil med ”allt som inte sparats kommer att försvinna” varpå dokumentet stängdes ner.  Men det visade sig alltså att det enda man behöver göra är att gå in på ”Verktyg”, välja ”Alternativ” och därefter klicka på fliken ”Språkkontroll”. I rutan som kommer upp bockar man av i rutan ”Grammatikkontroll medan du skriver”. Så! Nu behöver inte word få spel av att löpande försöka kontrollera grammatiken.

(Jag fick ingen förklaring  till varför detta problem plötsligt inträffade – dokumentet var ju liksom 7 månader gammalt och hade fungerat fram tills allt plötsligt lade av. Kanske var det för den stora mängden text plötsligt blev oöverstigligt stor att hålla ett vakande grammatiskt öga över, eller kanske var det för att grammatiken, ju mer jag snärjde in mig i analysen, blev övermäktigt snårig?)

Om dokumentet stänger ner så snabbt att man inte hinner gå in på ”Verktyg” och fixa till allt, så går det lika bra att först öppna upp ett nytt word-dokument och ändra i inställningarna (och sedan öppna det krånglade word-dokumentet). Om problemet orsakats av det jag beskrivit så är allt frid och fröjd igen! Om inte gäller det att ha en lika fantastisk IT-tekniker tillgänglig, som han här ovan.

Kommentera

