Den svåra konsten

Bild från Ordfront förlag

Bild från Ordfront förlag

Det har tagit sin tid att komma igenom Lärarna (2007). Innehållet är brett, på gränsen till spretigt. Titeln är Lärarna. Om utövandet av en svår konst. Jotack. Mina motiv för att läsa boken var att förstå, att kanske få idéer. Med bara en kort tid kvar av utbildningen har jag insett att min grund är skakig. (Det är den förmodligen inte. Men självförtroendet som lärare finns, av förklarliga skäl, ännu inte. Därför söker jag svar, trots att jag inte riktigt har frågorna klara för mig.) Lagerbergs bok får mig att inse att det inte bara är min grund som är skakig. Det mesta som har med läraryrket och skolan att göra är skakigt och konfliktfyllt. Det verkar nästan som att ”antingen… eller…”-tjafset är det största hindret för verksamheten.

Lagerbergs arbete är beundransvärt. Han verkar ha läst igenom allt som skrivits om skolan de senaste 200 åren. Han ger en historisk överblick genom att varva personliga anekdoter med fakta och pedagogisk teori. Men han verkar inte kunna bestämma sig för om det han skriver är fakta eller skönlitteratur, så han varvar. Och det är stundtals förvirrande. Det går dock att ha överseende med det, eftersom boken innheåller så oerhört mycket, allt från tongivande pedagogiska idéer, politiska strömningar som fått konsekvenser för skolan, berättelser ur verkligheten, kvinnokamp, ensamhet och arbetslag, professionalisering, klasskamp, bildningsideal, et cetera et cetera. Man blir matt och inspirerad. Tänk att jag gett mig in på något så stort och kontroversiellt som pedagogik och utbildning.

Innerst inne visste jag att jag inte skulle få svar. Det var dumt av mig att ställa så höga krav på Lagerbergs bok, när jag vet att svaren kommer först när man jobbar som lärare. Men istället har jag lyckats samla på mig några frågor som jag vet att jag kommer att vilja svara på, och det är lika gott det.

Recension från SvD finns här.

Comments
2 Responses to “Den svåra konsten”
  1. Janis skriver:

    Intressant, den läggs till på att läsa-listan. Påminner mig om att jag har en annan oläst bok om lärare, dags att läsa den nu!
    På tal om intressant läsning om skolan ögnade jag igenom vår gruppantologi om ledarskap och skolutveckling i går(jag kom på att det var bäst att ladda ner den innan den försvinner från kurswebben). (Jag har alla 4 antologier, jag kan mejla dem om du också vill spara dem). Riktigt intressant läsning, verkar det som! Ännu ett sommarprojekt! Särskilt ett kapitel skrivet av 3 damer föreföll vara bra mycket bättre än de 3 damerna tyckte när de hets-skrev det. 😉
    /Janis

  2. Lina skriver:

    Du är en ypperlig recensent, Monica!

Kommentera

