Sluttampen

Hade jag fått genomföra mitt lektionsmoment i början på terminen hade jag kunnat göra så mycket mer. Men nu går det liksom på halvfart. Halva klassen har satt i system att skolka från varannan lektion, och då blir det inte mycket gjort. Deras arbetsmetoder är ganska sorgliga.

1. De får ett ämne.
2. De går in på Wikipedia.
3. De kåppypejstar texten från Wikipedia.
4. De byter ut några ord.
5. De säger ”Jag är klar”.
6. Jag säger åt dem att läsa texten högt.
7. De läser texten högt: ”…bla bla bla… omvänd ordföljd bla bla…”
8. Jag frågar: vad betyder ”omvänd ordföljd”?
9. Elevens kompisar skrattar eftersom de vet att eleven inte har någon aning.
10. Eleven går in på Wikipedia och söker på ”omvänd ordföljd”.

Jag fattar inte. De går i tvåan på gymnasiet och tror att det är så här man lär sig saker. En av eleverna som inte lyft ett finger de senaste tre veckorna upplyste mig att han inte behöver läsa på, för under redovisningar brukar han bara prata fritt och det brukar gå bra. När jag frågade hur han skulle kunna prata om någonting utan att ha någon kunskap om det hade han inget svar.

Jag hoppas att det här bara är ett resultat av att sommarlovet lockar och att det inte är så här de jobbar i vanliga fall. Men tänk om alla elever är så här…

Comments
3 Responses to “Sluttampen”
  1. Janis skriver:

    Och du som hade så tydliga instruktioner om att inte ”bara göra”, läste de inte dina instruktioner?! 😦 😉

    Att det är i slutet av terminen ser vi ju på oss själva – det är svårt att motivera sig nu!

    Men det jag ser av min egen gymnasieelev m fl, det har fått mig att misströsta … varifrån får de kåppypejst-kulturen, och hur kommer det sig att det går igenom? (Nä, min gymnasiekille kåppypejstar INTE – men det är väl kanske därför x antal uppsatser också ännu är oskrivna 3 dgr innan terminen tar slut..för att han har en morsa som kräver ”egna ord”?) (mITT fel, alltså – det är alltid mammas fel!)

    Jag generaliserar utifrån några få gymnasieelever jag känner personligen, men nog är det för utbrett – men vems fel är det, elevernas eller skolans? Lärare MÅSTE faktiskt fundera noga över om uppgifterna de ger eleverna verkligen är till för elevernas kunskapsutvecklande, eller för att bedömas, och om copy paste är en metod som kan användas, eller inte. Blir svaret att svaret finns mer lr mindre färdigt internet, så lägg upp uppgiften annorlunda!

    Jösses, nu blir jag upprörd, så här på fredagskvällen! Jag ska ju ha en myspyskväll och pusta ut efter två veckor som har varit mega-intensiva!

    Uppdatering 20:04:
    OJ! Det slår mig plötsligt att jag det faktiskt kan låta som jag oavsiktligt dissade din uppgift! Förlåt! Det slår mig också att VAD går inte att hitta på internet – vill man ta den enkla vägen så finns den där. Men vad är det för skolkultur som ”lär” (många/vissa) elever att det är OK? Det är ju inte så att de lär sig det på gymnasiet, det kommer med från grundskolan, gör det inte? Handlar allt om ”meningsfullheten” (bristen) som vi jämt pratar om? Och hur får man med sig eleverna på att det är meningsfullt? Uppgifter KAN ju vara hur MENINGSFULLA som helst utan att eleverna tycker det – för att de har annat och viktigare för sig, som kärlek, kompisar, fritid, specialintressen. Jag undrar inte om något annat än skola vore något för många lagom skolintresserade tonåringar – och så kan de komma till skolan när de ”mött verkligheten” och insett att skolan faktiskt har något att ge! Mönstring till samhällstjänst, vore det något? Göra samhällsnytta, få erfarenheter, komma på vad det är man vill i livet.

  2. Stråhatt skriver:

    Jag känner igen det, men hos oss är det bara några som gör så. Jag brukar tvinga dem att göra om, och några uppgifter har jag helt enkelt strukit från listan, som lärare orkar jag inte heller tjata nu på slutet av terminen. Jag är också spytrött.

  3. Tweedelee skriver:

    Jag sitter och tummar på några reseberättelser och undrar om de verkligen kan komma på alla dessa intressanta detaljer på egen hand. Jag har gjort några halvhjärtade försök att avslöja dem men inget hittat. Som sagt var, terminen är långt liden…

Kommentera

