Vikariefrågor, del 2

magnglass2Detta är fortsättningen på mitt inlägg där jag funderar på hur det är att vikariera.  Anne-Marie Körling har ställt frågorna, men på sin blogg. Jag har bara lånat dem.

Hur kan man skapa ett bättre klimat kring de viktiga inhopparna?
Hur kan man stötta vikarien? 
Det finns rätt enkla lösningar.
Lärare: prata med oss i lärarrummet. Fråga vilka vi är.
Till lärare som är borta: Säg det till ert arbetslag så att arbetslaget vet och kan prata med oss.
Till läraren som i flera veckor vet om att du ska vara borta: förbered något tillsammans med eleverna så att de vet vad de ska göra när vikarien är där. Kanske gå ut på stan eller på skolan och göra intervjuer, designa spel eller något annat som du vet att eleverna fixar. Då kan jag som vikarie ”bara” var handledare och rida på vågen av handlingskraft som du redan har skvalpat igång.
Lärare: fråga den som anlitar vikarien om vem som ska vikariera, och berätta det för eleverna. Ni måste plantera en bild av oss i elevernas medvetanden.
Ni som ansvarar för TV-skärmarna och informationstavlorna: Skriv ut våra namn! ”Thomas sjuk – Monica vickar”. Vi vikarier behöver stärkas i våra roller. Det gör ni på skolorna lättast genom att synliggöra oss, det visar att ni tar allvarligt på våra roller.

Hur kan man skapa möjligheter genom att bjuda in och verkligen ta vara på den kunskap och den information som eleverna själva bär med sig?
Hur kan man förstärka det goda trots att den ordinarie läraren inte är där?
Nu kan jag inte svara för alla vikarier och alla lärare, men de instruktioner ni lämnar till oss vikarier är i ärlighetens namn, oftast skittråkiga. Det är en jäkla massa räkna vidare, läs och svara på frågor, gör det här häftet och skriv vidare. Det som blir kvar är en vikarie som måste pusha för något som bara den frånvarande läraren kan genomföra på ett bra sätt.

Era instruktioner blir ett sätt för er att vara närvarande i klassrummet trots att ni är borta. De är ett sätt att kontrollera eleverna. De ges därmed inget utrymme att själva använda sina kunskaper, eftersom uppgifterna de fått inte handlar om kunskap, utan om sysselsättning. Mitt jobb blir att se till att de stannar i klassrummet, inte att de lär sig något.

Vilken förkunskap krävs?
Den här frågan ska dem som anlitar vikarierna svara på. Jag har vickat i allt utom hemkunskap och syslöjd. Mina ämnen är svenska och media. Det går inte alltid att få in någon som är expert på ämnet även om jag tror att det är det skolorna helst vill ha.

Comments
4 Responses to “Vikariefrågor, del 2”
  1. Roland skriver:

    Ska DE som anlitar… 😉

  2. Monica skriver:

    Roland: Du har förstås helt rätt. När jag skrev fick jag för mig att [dem som anlitar vikarierna] var direktobjekt och att [Den här frågan] var subjekt. Men det är ju förstås tvärtom, och då ska det vara ”de”.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] för en vikarie, med mera kan man läsa i tre tänkvärda inlägg på bloggen Metabolism. Här, här och här hittar du […]

  2. […] Vikariefrågor, del 2 […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: