Långhårstillägg

– Det blir väl inget långhårstillägg för mig, tro? skrockar den nyklippte tunnhårige farbrorn till frisören framme vid kassan. 

– Nej, det skulle jag minsann inte tro, svarar frisören som tar emot de etthundranittio kronorna, enligt standardtaxan på drop-in-salongen. 

Själv tänker jag där jag sitter i salongstolen, att jaha, det blir väl långhårstillägg för mig. För långhårig är jag och det mesta ska av, och det är väl när det långa håret faller i golvet det kostar. För det kan väl inte vara så att det kostar mer att klippa topparna på ett långt hår, än på ett kort? 

Klipp, klipp, klipp och max femton minuter senare är mitt hår klippt och färdigt. Oj, det var snabbt, tänker jag. Hon måste vara mycket skicklig med saxen, eller mycket stressad? Eller huvva, oengagerad? Men hon fönar håret så det ser jättetjusigt och tuktat ut, det finns inget jag kan klaga på.  Annat än att det blev kortare än vi kommit överens om, men om det nu faller så tjusigt, så låt gå för att det inte faller ända ner på axlarna. 

– Tvåhundrasextio kronor, tack, säger frisörskan. 

Aha, sjuttio kronor gick långhårstillägget på. Men det är konstigt. Det tog längre tid att klippa korthåriga farbrorn än det tog att klippa långhåriga mig. Det kanske är ett tillägg för att det blir mer att sopa upp på golvet?  Eller för att det klippetiklippta tar mer plats i soppåsen? På hemvägen får jag komplimanger för mitt icke längre långa hår. Hemma tycker sonen att jag ser annorlunda ut, men på ett bra sätt. 

Nästa morgon, när tjusiga föningen försvinner med schamponeringen, och mitt oregerliga hår visar sig vara klippt lika tvärt som med en häcksax (och har vissa ”grenar” som sticker ut), då undrar jag än mer vad sjutton det var jag betalade sjuttio extra kronor för. 

En dags hårtriumf, och sedan tillbaka till det gamla vanliga Lopploella*-livet. Lopploellig ovanför axlarna, men ändock lika lopploellig.

I want it long, straight, curly, fuzzy
Snaggy, shaggy, ratty, matty
Oily, greasy, fleecy
Shining, gleaming, streaming
Flaxen, waxen
Knotted, polka-dotted
Twisted, beaded, braided
Powdered, flowered, and confettied
Bangled, tangled, spangled, and spaghettied!

‘*Pappa Pellerins dotter (Maria Gripe) med det oregerliga håret
Comments
3 Responses to “Långhårstillägg”
  1. Alltiallon skriver:

    Hahaha…en frisörkunds perspektiv ;-))

  2. metabolism skriver:

    Ja, just ja – du har det andra perspektivet, om jag inte minns fel! Men jag tror inte jag hade haft samma upplevelse då, inte!
    /Janis

  3. Mats skriver:

    Jag tror att jag snarare hade fått betala tjockhårstillägg.

    Men det finns nog ingen rättvisa i frisörernas värld. Min salong heter Magic fingers och är garanterad prisvärd.

Kommentera

