När en lärare inte är lärare men ändå utvecklas i sin lärarroll

Night Ride... av KmountMan, via http://www.flickr.com/photos/kmountmaniac/

Night Ride... av KmountMan, via http://www.flickr.com/photos/kmountmaniac/

Hela arbetet med att lära sig köra bil har öppnat mina ögon för hur jag lär mig saker och hur det kan vara att ha svårt att lära sig saker. Men när jag blev bättre på att köra, och därför inte behövde tänka på mig själv hela tiden, så började jag observera min pappa och hans skapande och utvecklande av sin lärarroll.

Från början blev han uttråkad när jag övat dragläge tre gånger. Då tyckte han att jag kunde, oavsett om jag tyckte det eller inte. I takt med att jag lärde mig mer insåg han hur mycket jag faktiskt behöver öva på saker. Det ledde till att han blev mer aktiv och började se saker som jag inte såg, som att jag ibland åkte för rakt in i rondeller och då få problem att ta mig ur dem, eller att jag var för långsam när jag ska svänga ut i korsningar. Då lade han upp en övningsrutt där jag inte gjorde annat än att köra i rondeller.

Att relationen mellan lärare och elev är viktig vet jag ju. Men det det blir ännu mer komplext när läraren dessutom är förälder. Det ger mig visserligen tryggheten att misslyckas, för pappa är ju där. Samtidigt ökar det pressen på att lyckas, för pappa är ju där. Jag vill inte framstå som en klant inför min egen pappa.

Under övandet har min pappa inte bara blivit mer tålmodig, utan har även planerat mer. Det visar att han lärt sig hur hans elev fungerar. Han var ju dessutom tvungen att utveckla ett lärar- och ledarskap som byggde på tillit och öppenhet snarare än kontroll. För det var ju jag som satt vid ratten, bokstavligt talat. Nu är det ju så att det är handledaren som är juridiskt ansvarig för alla eventuella olyckor som kan inträffa under övningskörningen, men det var ju trots allt jag som körde. Det kunde stundtals ha gått riktigt illa, om jag inte hade skärpt mig i sista sekund. Hela vår lärare-elev-relation ställdes på sin spets under dessa få, men allvarliga, tillfällen.

I den riktiga skolan är det ofta inte på liv och död, även om risken för olyckor finns även där. Jag hade tänkt att slänga ut några bilmetaforer (bucklor, frontalkrock, stoppsignal osv.) men jag hoppar över det. För bilkörning och skola är egentligen två väldigt olika saker.

Kommentera

