Attans järnspikar

schvung

En tragedi i tre akter av Monica Metabolism.

Karaktärer
Monica, lärarstudent
Internet

AKT I
Hittar ett jobb jag vill söka. Jag känner till skolan och dess personal. Får jag jobbet så vet jag att jag kommer att trivas. Jag skickar in en ansökan.

AKT II
Läser igenom min ansökan, trots att den redan är skickad och inser då att ett fasansfullt misstag har skett. Mitt stycke om hur bra skolan är ligger kvar. Fint. Men ovanför ligger en rest från en gammal ansökan. Det står något i stil med ”Eftersom eleverna har egna datorer kommer vi att kunna göra många spännande projekt…”. Attans järnspikar. Inte nog med att jag framstår som korkad – jag visar också upp min totala brist på engagemang. Jag skickar en ny reviderad och korrekt version direkt till kontaktpersonen. I mailet skriver jag att det här är min officiella ansökan, den andra kan han bortse från. När jag öppnar min e-post ser jag att jag har fått två identiska autosvar från kontaktpersonen. Tack för min ansökan. Jag ser för mitt inre hur de hamnar på hög, och hur han under läsningen inte vet vilken ansökan som hörde till vilket mail.

AKT III
(Utspelas i framtiden)
Jag irrar omkring i ett öde landskap. Förskjuten av världen. Mitt intellekt har rostat och vittrar sönder i takt med min självkänsla. Ständigt hörs hånskratten från lärarrum runt hela landet: ”…eftersom eleverna har egna datorer!” Jag är klassad som ”icke anställningsbar” av utbildningssystemet. Vintern och iskylan kommer. Det händer att jag får ett barmhärtighetsvick av en kommunal skola i kris: ”Det är bara två timmar men det är allt jag har råd att ge dig”. Jag tar tacksamt emot. Sedan sitter jag på torget och säljer svavelstickor. När kylan blir för svår eldar jag upp stickorna. Sedan höljs mina ögon av mörker. Ridå.

schvung

Kommentera

