Semesterdrömmar

000019_0320-visipix1

Monica, Lina och jag har en gemensam almanacka (Google Calendar), det tror jag Monica nämnt tidigare. Där kan vi se vad vi har för oss och om det möjligen finns en extra speciell lunch-, studie- eller snacka sk-t-kompis på plats på högskolan. 

När jag går in för att registrera mina  göranden eller kolla in de andras så hajar jag alltid till. 

”Janis sem” står det. Det är kort för att Janis har seminarium, men jag läser alltid ”Janis semester”!

För ett kort ögonblick, en mikrodel av en tusendels sekund, tror jag att jag ska på semester! Jag som längtar efter att få resa bort, släppa allt och efter en rolig dag dekadent dricka en Campari vid en uteservering, äta en god middag och dricka en Campari till. 

Jag tänkte sluta med förkortningen och skriva ut hela ”seminarium” för att inte lura mig själv. Men jag insåg att semestervibben jag får är positiv på något sätt. Man ska ju drömma, det säger de kloka. Och varje gång jag läser ”sem” får jag en påminnelse om att drömma. Om en vit strand. Eller gröna kullar i duggregn. Eller gambas i Barrio Gotico. Eller 1 miljon dollar vid en enarmad bandit i Las Vegas. DET var en helt NY dröm, en som jag inte ens visste att jag drömde, innan jag drömde mig bort! Vad dagdrömmer du om?

Bild: The Dream of Escalapus/Aesculapius,  Sebastiano Ricci
Kommentera

