Bra på Dagens Skola

Hittar ett intressant inlägg med efterförljande intressant diskussion på dagensskola.se. Det är mest den långa listan på administrativa arbetsuppgifter (läs: det de inte pratar om på lärarutbildningen) som får min hjärna att snurra. Här ser man hur svårt det kan vara att förverkliga pedagogiska idéer. Inte konstigt att folk står och läser innantill ur läromedlen eller att elever aldrig åker någonstans. Det går ju inte!

Det är klart att jag vet att lärare måste kunna trolla med knäna, men Filippa visar att det inte är det lättaste, eftersom det inte bara är den enskilde lärares knän som är inblandade, utan även föräldrars, andra lärares och dem som tillhandahåller busskortens knän som ska ha ett knä med i spelet.

A whole lotta knän.

Comments
3 Responses to “Bra på Dagens Skola”
  1. Janis skriver:

    Jag läste också den där listan, och blev lite matt. Sen tänkte jag att man kan ju göra långa listor på vad man har att göra vilket jobb det än gäller. Men sen tänkte jag att ja, men de här listade specifikationerna krockar ju med ens huvuduppgift, den att undervisa, och att på andra jobb så ingår to-do-listorna i arbetets huvuduppgifter.
    Sen kom jag att tänka på Freons lista: http://www.freonfilm.com/blog/2008/06/kvalificerat-larararbete/
    och blev en aning mer matt.
    Sen kom jag att tänka att lärarsekreterare vore en ny och bra och mycket välbehövlig yrkesgrupp.

  2. Filippa skriver:

    Hej och tack för länkning och intressanta synpunkter. Och det ÄR så himla viktigt att ta upp och dryfta det här med alla uppgifter vi har på vår lott tycker jag. En kollega som gick i pension för några år sedan berättade för mig att när han började som lärare hade han faktiskt en lärarsekreterare. När han ville ha något kopierat t.ex la han bara originalet i dennes fack med info om hur många ex och till vilken timme och så – simsalabim! Låter helt otroligt men han sa att det var dagens sanning…
    Själv tycker jag att det hela är ett fruktansvärt resursslöseri – att ha välutbildade pedagoger att sitta och klämma fast gem på busskort – herre gud så dumt!

    PS: Låna ut, registrera och plasta in böcker ska in på listan kom jag på! En kollega till mig gör det varje termin och det brukar vara… ganska mycket jox kring det faktiskt… 🙂 Mitt i terminsplaneringsbehovstider också… Alltså – Varför är den styrande dum, varför är den kloke tyst, varför är allt en trasa? (Parafras på Almqvist…typ. Kände mig inspirerad!!!:-))

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Bra på Dagens Skola […]



Kommentera

