SkolKRIS på RIKTIGT II

”Skolkris på RIKTIGT” rubricerade jag ett inlägg för en vecka sedan. Hos Tweedelee läser jag om hur konsekvenserna av skolkrisen, de ekonomisk neddragningarna,  yttrar sig på en skola, i Sverige, i verkligheten, i dag:

Jag saxar ur ett inlägg (här):

Hittills har no-undervisningen skett i halvklass, det har medfört att eleverna labbat mycket. Nu ska det vara helklass, det medför att no-salarna blir för små och att man inte kan labba, ganska värdelöst för den typen av ämne. Tydligen är det redan så på de andra skolorna i kommunen, det är ju på det sättet bra att det blir mer jämlikt… Tidigare har vi kunnat ha mindre matte-och engelskagrupper, inte längre, resultatet visar sig på de nationella proven, många elever har inte fått det de behövt.

och ett till (här) :

Jag frågade min chef idag om det inte vore på sin plats att våra politiker är ärliga och talar om att vi inte kommer att kunna hjälpa alla barn till hösten. Ungefär som landstinget gör vid besparningar. “Ofrivilligt barnlösa och personer som stammar kommer inte att få någon hjälp pga ekonomin”.

Min chef trodde inte att de kommer att gå ut med något sådant. Vi förväntas få alla barn att nå målen oavsett.

Tanken gör mig deprimerad. Tanken på att politikerna tror att jag kan trolla alltså.

Det kommer naturligtvis i längden att vara mitt fel. Min kompetens kommer att ifrågasättas, jag borde ha gjort si och så, varför kan inte skolan lösa alla problem? Varför har inte skolan slagit larm? Varför gick mitt barn ut skolan utan att ha tillräckliga kunskaper? Hur kommer det sig att det inte finns någon som fångar upp alla de som väljer att stanna kvar i korridoren, som inte går in i klassrummet tillsammans med sina kamrater? Varför varför? (…)  allt jag kan tänka på är alla de barn med läs- och skrivsvårigheter som förväntas bli hela människor i mitt klassrum, med hjälp av mig. Det svindlar. Ansvaret känns med ens enormt, kan jag?

Jag tycker Tweedelee gör något väldigt viktigt här. Skriver om konsekvenserna. Jag önskar många lärare gjorde det samma. Det är viktigt.

Och lika viktigt som att lärare berättar om konsekvenserna tror jag det är att föräldrar reagerar, protesterar, engagerar sig. Ja, jag tror det är ÄNNU viktigare att det är föräldrarna som reagerar. Så om ni är lärare, försök berätta för era elever och föräldrar om vad som händer till hösten, om det handlar om nedskärningar och föräldrarna ännu inte informerats. De har rätten att veta, och de borde förstås själva undra och ställa frågor, men oftast inser de vad som hänt först efter att det redan hänt. Varför fungerar inte kommunikationen (generellt) bättre mellan hem och skola? Det är synd, och gagnar inte barnen.  

prj1

 

Klickbara länkar :

Lärarförbundets Facebook-upprop.

Om Lärarförbundets kampanj ”Låt inte barnen betala” .’

Klicka gärna! 

 

Comments
2 Responses to “SkolKRIS på RIKTIGT II”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] maj, 2009 av christermagister I inlägget “SkolKRIS på RIKTIGT II” visar Metabolisten Janis upp ett par exempel på konsekvenser av nedskärningarna i skolan […]

  2. […] SkolKRIS på RIKTIGT II […]



Kommentera

