Meningen med livet

Meningen med livet av Jari Schroderus. Från flickr.com

Meningen med livet av Jari Schroderus. Från flickr.com

Läser med intresse Merete Mazzarellas text om universiteten i SvD:s Under strecket. Lina och Janis, jag kan nu presentera ytterligare en orsak till att våra år på högskolan stundtals känns meningslösa och varför vi ibland ångrar vårt yrkesval.

Inom högre utbildning har man sedan länge slutat undervisa kring livets mening.

Läs och gråt:

Den verkliga dödsstöten för den sekulariserade humanismen – och diskussionen om livets mening – kom emellertid först senare, från 1960-talet framåt, med multikulturalism och krav på mångfaldstänkande och inte minst med den så kallande konstruktivismen, som gör gällande att alla betydelser vi över huvud taget får för oss att tillskriva världen uttryckligen är konstruktioner, alltså uppfinningar av människor som vill hävda sina intressen, sina personliga maktbehov. Genom konstruktivismen blev alla föreställningar om en stor tradition eller tidlösa livsideal meningslösa, ja, värre än så: auktoritära.

 

Boken som ligger till grund för Mazzarellas text heter Education’s End: Why Our Colleges and Universities have Given Up on the Meaning of Life och är skriven av juridikprofessorn Anthony T Kronman. Han menar att dagens studenter inte får möjlighet att delta i diskussioner som individer – utan som representanter för en grupp (kön, klass osv.) och då stryps möjligheten att själv fundera över vem man är och vad man vill.

Det är ju det här vi har saknat! Meningen med livet och utvecklandet av känslomässig mognad. Herregud, vi kommer att kräla runt som cyniska maskar ute i arbetslivet…

Ett utdrag ur boken kan man läsa här.

Comments
2 Responses to “Meningen med livet”
  1. metabolism skriver:

    Jag har en vän som jag tror lever i tron att meningen med livet är att flytta, helst många trappor upp utan hiss (denna gång i höjd med talltopparna) och jag har hjälpt henne flytta i dag – både fötter, armar och huvud är trötta nu.
    Huvudet är därför alltför trött för att kontemplera över meningen med livet, och vad Mazzarella skriver. Men eftersom multikulturalism och konstruktivism är vad hela utbildningen handlat om, så ja, kanske finns det en förklaring där …
    Fast jag förstår inte hur multikulturalism och konstruktivism buntas ihop – egentligen? Kanske om jag tänker till lite mer. Betr. diskuterandet – jag har aldrig tänkt annat än att det är jag som individ (påverkad förstås av min livskontext förstås (sorry för ordvalet! 😉 ) men som representant för en grupp? Nej. Om andra uppfattar mig som repr för en grupp är en annan sak.

    Och att meningen med livet skulle vara mer greppbar med traditioner? Nä, not for me. Men jag vet att den lilla rest av min barnatro jag hade för 5 år sedan, den är nästintill helt borta … pga utbildning eller livet, det vet jag däremot inte. Men jag tror livet är mycket enklare med en gudstro av något slag.
    Mats på Tysta tankar diskuterar också Meningen med livet, kika in hos honom!
    Förresten känns det som om jag skulle vilja läsa Thomas Ziehe nu – men eftersom vi igår konstaterade att vi ju blivit dummare för varje år, så skulle jag nog inte klara av honom, det var tur att vi läste honom relativt tidigt i utbildningen. Kanske Lina kan vara vår Vergilius och guida oss genom Ziehes kulturvärld?
    Jag tror och hoppas i övrigt på att vi blir mindre cyniska när vi kommer ut i verkligheten – jag vägrar vara cynisk nog att tro att det med all säkerhet gör en än cyniskare. Efter studierna ska jag satsa hårt på subversive love, har jag tänkt.
    /Janis

  2. annemarie skriver:

    Tack för lästips.
    Jag ser alla svårigheterna – men uppdraget vilar tungt på axlarna… ungarnas skillnader från dag till dag är undervisning och lärande/Anne-marie

Kommentera

