Mare Kandre på TV ikväll

Mare Kandre. Bild från svt.se.

Mare Kandre. Bild från svt.se.

Tänkte bara tipsa om kvällens K special, som handlar om Mare Kandre. Blev själv en smula tagen av Bübins unge, så jag tänker titta.

Jan Gradvall skriver på gradvall.se:

Vilken svensk roman tycker Horace Engdahl kan mäta sig med världslitteraturens klassiker som Franz Kafkas ”I straffkolonin” och det bästa av Dostojevskij? Svaret kommer i en K Special-dokumentär som sänds nästa fredag och det är så oväntat att det lär diskuteras i Kultur-Sverige hela försommaren: ”Bübins unge”, en bok Mare Kandre skrev 1987.

Hade jag vetat det hade jag nog läst boken med andra ögon. När vi läste den fick vi inte veta varför vi skulle läsa Bübins unge. Den togs emot som en i raden av romaner som vi skulle läsa på kort tid, som ett jobb. Men dokumntären ska bli spännande att se.

Jag vill veta var den kvava, tjocka luften i Bübins unge kommer ifrån, och om miljön därifrån är verklig.

Comments
One Response to “Mare Kandre på TV ikväll”
  1. Janis skriver:

    Om miljön alls är verklig eller inte minns jag att vi undrade över redan när vi läste den – om allt inte bara är ett skildrande av ett subjektivt inre. Förfallet, mystiken, den skrämmande personifierade naturen – skulle platsen vara en fysisk plats så är det en plats jag aldrig skulle vilja besöka!
    Läsningen var en upplevelse, en utmaning skulle jag vilja säga. Ingen eskapism här inte, mer ett nästan fysiskt illamående, som jag minns det.
    Vi kanske får läsa den igen, snart – ha en liten bokcirkel, Lina läser väl den nu. Om vi inte väljer glass i solen i stället.
    /Janis
    (som känner sig väldigt nöjd med att vi var så duktiga i dag, Monica, det ska vi tacka oss själva för. En liten applåd kan också vara på sin plats.)

Kommentera

