Och DU

bankomatNär jag vickade i veckan gjorde jag en liten observation. Eleverna är inblandade i ett konstprojekt som heter ”Konsten, platsen och du!”. I klassrummet hittade jag även en bok som heter ”All världens berättelser och du”. Det är det där ”…och du” som jag reagerar på.

Med ”…och du” vill man göra – elever i det här fallet – delaktiga. Man vill visa att eleverna har en självklar plats i konsten, i samhället och historien. Det är viktigt. Men när jag frågade eleverna om vad de tyckte om titlarna tyckte de att de var ”skumma”. En elev sa: ”Vad har jag med konst att göra?”. Och det är ju här man hittar själva orsaken till varför man lägger till ett ”…och du”.

Men det finns ett problem. Anledningen till att eleverna tyckte att titlarna var ”skumma” var inte att de inte kände sig delaktiga, utan att de uppfattade ”… och du” som ironi. Det här kunde de inte uttrycka själva, men av deras svar kunde jag utröna att de trodde att någon drev med dem.

Det är ju lite roligt på ett sätt, men sorgligt på ett annat. Det är som att de är så vana att bli tilltalade på ett ironiskt, sarkastiskt eller nedlåtande sätt att de inte kan ta till sig andra sorters budskap.

Comments
2 Responses to “Och DU”
  1. ex-magistra skriver:

    Nja, jag tycker nog också, att det kan tyda på en snarast sund, kritisk inställning att inte låta sig luras av insmickrande fraser i den ständiga omgivningen av reklamens förljugenhet. Ungefär som sådana där utskick med ditt namn- kära Lisa Pepparblad – upptryckt femton ggr bland texten. Konstprojektet gjorde nog sig själv en björntjänst där!

  2. Morrica skriver:

    Jag läste inlägget här för ett par timmar sedan och det har legat och gnagt mig i bakhuvudet sedan dess. Jag håller med ungdomarna, fast från en annan vinkel än inläggets. Det som stör mig lika mycket som ett gruskorn i kängan med dessa -och du! titlar är hur de låter som om de riktade sig till en målgrupp som är mest intresserad av pekböcker. Riktade till ungdomar låter de, i mina ögon, både ironiska och nedlåtande, som om ungdomarna inte hade förmågan att ta till sig konceptet på någon nivå högre än dagis.

Kommentera

