En lite skakig reflektion

När jag gick till jobbet förr i tiden, innan  jag började läsa på högskolan i 5 år för att bli lärare, då visste jag vad det var jag skulle göra. Inte precis vad som skulle hända, men jag hade kunskapen och redskapen att hantera vad som nu skulle kunna tänkas hända under en dag på jobbet. En säkerhet som bara erfarenhet och förtrogenhet ger. 

När jag nu i mitt nästa yrkesliv (nu utgår vi ifrån att jag får ett lärarjobb, peppar, peppar) ska gå till jobbet, med 5 års lärarutbildning i bagaget, då kommer jag inte känna denna säkerhet på ett bra tag. 

Jag är (förstås) övertygad om att jag kommer att bli en bra lärare (bara jag får chansen, peppar, peppar). Men den där självklara känslan av att kunna,  ja, att ens aldrig ifrågasätta sin fulla kompetens, den kommer att vara borta. 

Det är vådan av att byta yrke. Och belöningen också, tror jag. Peppar, peppar. 


Kommentera

