Norska på svenskan

Jag såg den först på någon annan blogg som jag tyvärr inte längre minns vilken den var. Det är några norrmän som skämtar om att även om tekniken förändrats genom århundradena så ser användarproblemen ändå ganska lika ut  🙂 

Kanske sketchen skulle kunna användas som ett roligt inslag när man undervisar i/om nordiska språk – om det är någon som gör det i dag, vill säga?

Dessutom skulle den kunna visa sådana fördomsfulla personer som jag att även norrmän kan vara roliga.

Comments
2 Responses to “Norska på svenskan”
  1. ex-magistra skriver:

    Jo visst är den exceptionellt rolig, men bara det att den ,vid det här laget, är gammal och FULLSTÄNDIGT VÄRLDSKÄND. Har väl gått klotet runt nga ggr på YouTube t.ex. och finns översatt med subtext till ett antal språk. Så om man skulle komma med den i klassummet, hög risk för hån… Se där lite av ‘ tjusningen’ med pedagog-yrket! Kanska O.K. om nga år!

  2. Janis skriver:

    Ja, skulle jag bli beskylld för att komma med gammal skåpmat så vore det ju inte första gången skolan skulle kunna beskyllas för det … 😉

    Nu var den ny iaf för mig, oavsett hur många varv den gått runt jorden. Kan kanske illustrera att man aldrig kan utgå ifrån att man vet vad den andre vet/har sett/har hört tidigare, en viktig pedagogisk tanke.

    Och om jag skulle hånas så skulle jag bjuda på det, det är också en lärdom av ett slag, både för eleverna och för mig. Eller så kunde jag visa att jag faktiskt tar illa upp (om jag nu skulle göra det, vilket jag tvivlar på) och diskutera hur man bemöter andras presentationer i klassrummet – det är ju bättre att man tar upp en sån sak i detta sammanhang; bättre med mig som exempel än en klasskamrat en annan gång.

    Eller så kunde man prata om hur bilder och texter sprids snabbt, vilka slags grejer det är som sprids, och varför. Den diskussionen kunde bli riktigt lång och givande.

    Det är en tjusning med läraryrket, vad som helst kan hända och kan ge ”spin-off’er” åt de mest oväntade håll.

    Men att vara rädd att göra bort mig, det tänker jag inte vara! Det vore bara för trist.

Kommentera

