10 år i grundskolan?

Ett tionde år i grundskolan införs på försök i två Stockholmskolor i höst, rapporterar DN i dag.

Det blir en annan slags undervisning. I grupper om 14-18 läser de en av de olika inriktningar (kommunikation-globalisering, miljö-teknik och hantverk-design), grundskolans alla ämnen varvas med praktik och elever ges möjlighet att pröva för betyg. 

Det kan finnas fördelar med att läsa ett år till på samma skola, kanske ett visst mått av trygghet? Men jag undrar om inte nackdelarna är större. Även med nya lärare (?) och ny klass, och en till vissa delar ändrad undervisningform är platsen densamma – platsen för deras ”misslyckande”. 

Jag tror möjligheten att gå vidare till IV på gymnasiet är bra. Ny miljö, nya lärare, nya klasskamrater. Möjlighet att anta en helt ny roll. IV kan kännas som ett misslyckande, men jag tror inte ett tionde år i grundskolan känns som ett mindre misslyckande, tvärtom. 

Jag undrar över bakgrunden – skälen till varför man vill införa ett tionde år? 

Är det av pedagogiska skäl? Vilka är hjärnorna bakom? ”Beslutet har tagits i tysthet och utan offentlig debatt”, säger rektorn vid en IV-skola, till DN den 13/4. IV-lärarna har inte varit med i diskussionen, deras nätverk har i stället lagt fram ett eget förslag (Mångfaldens skola, i samma artikel jag just länkat till). Och viktigast av allt, har experterna –  IV-eleverna själva – tillfrågats?

Jag vet inte vad som är rätt. Jag vet bara att jag har mött flera IV-elever som jag tidigare mött i grundskolan. Alla var visst inte överlyckliga och skolfokuserade, men det var frapperande att se samma elever som var så anti skolan i högstadiet glada och motiverade. Se eleven som hade IG i ett kärnämne och nu hade VG, se hans glädje. Nej, triumf. Alla hade det gemensamt att de var glada att vara just där de var. Kanske inte glada över det faktum att de gick på IV-programmet, men att de var på en ny plats, borta från grundskolan. Dessutom hade de målet, programlinjen de ville välja, alldeles framför ögonen.

Comments
2 Responses to “10 år i grundskolan?”
  1. Tweedelee skriver:

    Jag tror inte på detta, man ska gå vidare. Det kan säkert finnas en och annan som mår bra av att stanna kvar, men det ska inte vara någon regel. Man behöver en nystart och skapa nya relationer för att komma vidare i livet. Basta!

  2. Janis skriver:

    Allting kanske ändå är värt att pröva, men jag hoppas eleverna som det berör själva får välja, och inte blir tvingade till att bli försökskaniner. Särskilt som experimentet inte verkar bottna i ett pedagogisk tänk, utan i ett outforskat antagande om att det ska vara bra, ett antagande som väl främst bottnar i ekonomi, eller ideologi eller kanske någon slags statistikförbättring?

Kommentera

