Sista dagen för anmälan…

testbild

… till högskoleutbildning är idag 24.00.

Vi metabolister som blir klara nu i juni, jag och Janis, behöver en plan B ifall det skulle vara så att vi inte hittar jobb. Men det är svårt att välja. Själv är jag ganska trött på att plugga, på att bli duttad med, på att sitta på föreläsningar och seminarier där 1) föreläsaren/seminarieledaren struntar i vem man är eller om man har läst, 2) där de studenter som är mest korkade tar det mesta av talutrymmet och 3) där man inte bryr sig om varken boken, diskussionen eller kursen. Jag vill ut.

Samtidigt finns det glimtar av intellektuell stimulans (vad snorkigt det låter!), där jag upplever att mina tankar utmanas, där kursen kräver att jag kliver ut ur min lilla låda och svettas lite. Det är härligt, det var därför jag sökte till högskolan. Så vad sjutton ska jag läsa?

Det som är mest intressant är Kreativt skrivande A, Svenska B, Medie- och kommunikationsvetenskap B, samt kortkurser i medieteknik. Argumentation och debatt verkar också spännande (och är högst behövligt). Sen finns en kurs som heter Kreativitet och kreativ problemlösning. Jag vet inte om det är kursens namn eller innehåll som är mest lockande.

Fast de kurser jag helst vill läsa går först på vårterminen 2010, Skönlitterär gestaltning och Journalistik för akademiker.

Vad svårt! För en plan B ska ju vara något man kan tänka sig att genomföra om ens plan A inte går i lås. Det måste ju kännas att man kan ge hundra procent ändå. Men samtidigt får inte plan B vara för lockande. För då kan den hindra mig att uppnå  alla mål som ingår för att utföra plan A. Min eventuella högskolehöst måste alltså vara spännande, utan lagom kul.

Kommentera

