Flytande hjärnor

isberg_huvud

Under uppsatsarbetet har jag och Janis många gånger känt att vi inte riktigt vet vad det är som händer med oss. Stundtals har våra år av högskolestudier snarare ställt till problem under skrivprocessen än fungerat som en rejäl bas att utgå från. Vi svamlar och fumlar oss fram bland tappade ord, snåriga resonemang och en empiri som gör allt för att inte infångas av våra anlysverktyg. Vi vet att vi inte är ensamma. Människor runt omkring oss har bekräftat vilken bergochdalbana arbetet med att skriva kan vara.

För att bli bättre på att skriva, eller snarare få tillbaka hoppet om att jag kan ta mig igenom skrivandet, lånade jag hem Joyce Carol Oates The faith of a writer. Life, craft, art. Här måste det ju finnas något (läs: Lösningen och Svaret), tänkte jag. Och se, ur kapitlet ”The enigmatic art of self-criticism”:

In a paroxysm of loathing for his task, [Joseph] Conrad spoke of being reduced to near-imbecility; of feeling that his brain had turned to water; and of his conviction that, for him, writing was simply the ”conversion of nervous force” into words. (s. 129f)

Hjärnans övergång från fast till flytande får mig osökt att tänka på vårt inlägg om yta och ytliga kunskaper. Det som varit mest överraskande under uppsatsarbetet är att den tar så mycket av mig. Det trodde jag inte att akademiska eller vetenskapliga texter kunde göra. Jag trodde att det endast var förbehållet författare av skönlitteratur. Men så är det inte. Allt som på ett eller annat sätt har en avgörande betydelse för en människa biter sig fast i tankar och känslor tills det är dags att släppa taget.

För att återgå till Condrads hjärna av vatten: man får inte glömma att det ur vatten uppstår liv. Eller att man måste bryta ner för att bygga upp.

(Isberget lånat från Rghrous, och gubben är nästan gjord på fri hand)

Comments
One Response to “Flytande hjärnor”
  1. annemarie skriver:

    Ja – man måste vända och vrida på alltsammans. Hjärnan är ett universum – man vet aldrig vad som ploppar upp med rätt redskap.
    Anne-Marie önskar Glad Påsk,
    Anne-Marie

Kommentera

