Dramaten goes blogg /:/ Metabolism goes Medealand

I dag kommer vi vara några stycken som ska se Sara Stridsbergs säkert eminenta Medealand på Dramatens Elverket (recensionen får ni läsa sedan).

Detta får mig, inte helt osökt, att tänka på reklamen jag mötts av på tunnelbanan den senaste tiden.  Det är nämligen så att Dramaten (i ett försök att bli folkliga?) blivit med blogg, samt valt ut citat ur denna blogg som de använder i sin reklam. Det citat jag upprepade gånger stött på (jag vet egentligen inte om de använder sig av fler, och jag har inte lyckats hitta reklamen så att jag kan visa upp den för er) är hämtat från Morgan Alling. Ni lite yngre läsare kanske minns Alling från sommarlovsmorgon 1993 och 1994: Tippen. Och tydligen har han nyligen dansat i tv på bra sändningstid.

Tillbaka till Dramaten och deras blogg-citat-reklam. I reklamen påstås att Alling har skrivit någonting i stil med att han skiter i om det är finkultur eller fulkultur han håller på med, det är att beröra som är viktigt för honom.

Och jag tänker att det kanske är en del av problemet, att det just är  skådisar på Dramaten som inte tänker bry sig om hur deras konst klassas (nu tänker jag generellt på vilket finkulturfack Dramaten brukar hamna i, Alling i sig vet jag inte tillräckligt mycket om). Det är som när någon som är ekonomiskt oberoende säger att man inte ska sträva efter rikedom eftersom det inte leder till lycka (osv, osv).

Jag tycker det känns som lite krystat publikfrieri à la  ”Titta, snälla pöbeln, vi bryr oss inte om ifall ni gillar skit, ni är välkomna till oss ändå. Läs allt om det på vår blogg.”. = min trötta och illvilliga tolkning.

Men oj, så kul det ska bli med Medealand! =)

Comments
One Response to “Dramaten goes blogg /:/ Metabolism goes Medealand”
  1. metabolism skriver:

    På kulturnyheterna i torsdags kritiserade Teater Tribunalens ledare Dramaten (och Stadsteatern) för att försöka vara allting – experimentella, ge barnteater, nytt svenskt drama, kommersiell, folklig teater osv – i st f att förfina sin grej, sin själ, och att i detta finns det en risk för likriktning. Hm, vad var det jag ville ha sagt med det tro? Jag tappade tråden, men du brukar ju kunna plocka upp den, så vi kan ta det på måndag! Jag tror jag tänkte något om att göra det till ”personval”, att gå och se en pjäs. Att det är kändisen man vill se, kändisbloggaren. Dagens individualisering. När knyter Dramaten Linda Rosing till ensemblen? Ja, du ser, jag är oredig.
    Men det största hindret för ”pöbeln”, förutom ointresset, till att gå på teatern är kanske biljettpriserna. Eller att det är slutsålt.
    Låt alla skolelever gå på en föreställning minst varje år, så får vi nya generationer teaterbesökare, utan problem. Utan krystad reklam för varan.

    På tal om Alling och att han vill hålla på med det som berör honom – så antar jag det var därför han bloggade så osympatiskt om en kollega i Let’s Dance – det var väl för att det BERÖRDE honom …

    Tack för i dag, ”kul” var kanske inte rätta ordet för Medealand, men det var en bra eftermiddag!

    /Janis

    Aj, då – Alling talar ju inte om att själv bli berörd, utan att beröra – ja, jag blev då illa berörd över skitsnacket! Var det hans version av att vara ”folklig”?

Kommentera

