Redig självhjälp

 

Under en ganska lång paus i uppsatsskrivandet gick jag in på Projekt Runebergs hemsida. Där fastnade jag för titeln Män som vi ej skola gifta oss med. Den låter intressant. Här finns kapitel som heter ”Skägget”, ”Syfilistiska män” och ”Kvinnan svärmar för medellängd”. När jag var liten läste jagKamratpostens Kropp & Knopp och Känslor, så det här känns ju bara som en naturlig fortsättning. Ett litet utdrag:

män som vi ej skola gifta oss med

Kroppsliga fördelar.
Det yttre är uttryck för det inre, och därför
skulle också det kvinnliga släktet, vars kroppsliga
fördelar mannen tar hänsyn till som något helt
naturligt, också fordra sådana fördelar av mannen, och
icke blott fordra utan också lära sig förstå, vilken
utomordentlig betydelse de äro av och huru
brister och avvikelser från det normala rätt skall
värderas. Att så inte är fallet, är mer än tydligt. En
känd diktare och poet skrev en gång i en dikt, som
han fick belönad med pris, att mannens stora
egenskap var, att han kunde få kvinnan att bli moder,
och det kunde ha varit nog så riktigt, om han
tillfogat, moder till friska, vackra och kloka barn.

 

Comments
3 Responses to “Redig självhjälp”
  1. Janis skriver:

    HAHAHA! Det var roligt! Jag tänker på en man runt 1,90 … och är nu rädd för att ovanpå hans gigantiska kropp sitter ett huvud ganska tomt … Hahaha! Det var ju himla synd! Hahaha! Jag skrattar snart ihjäl mig!

  2. Tweedelee skriver:

    Jag har en gång läst boken ”Kvinnor man ej bör gifta sig med”, den var mycket intressant och jag undrade om det fanns motsvarande bok om män. Det gör det alltså! När skrevs den här? Är den skriven i samma härliga rashygieniska anda som den om kvinnor? Varför skrivs sådana böcker inte idag? Eller gör det det?

  3. metabolism skriver:

    Även om författaren kanske inte skulle medge rashygien när han diskuterar hårfärg, så kommer han otäckt nära – men om vi bortser från det och utan baktankar tänker oss en platinablond man och en svarthårig kvinna så blir ju konsekvenserna han beskriver väldans kul:

    En mycket mörk kvinna bör taga i betänkade att gifta sig med en platinablond man [och vice versa]. [A]lltför lika egenskaper verkar frånstötande på varandra, men alltför olika, ha för få beröringspunkter för att varaktig harmoni skall kunna uppstå . Barnen av sådana omaka par bliva också uppfyllda av inre motsägelser och motsättningar.

    Mamma mörk + pappa blond = barnens inre i kaos!

    Jag ser inte när boken skrevs, men han dog 1923 tror jag, och är nog inte utan skuld till vad som sedan komma skulle … tänker man på det, så fastnar skrattet i halsen. Men å andra sidan kan tankar som dessa inte annat än skrattas åt, så befängda som de är.

    /Janis

Kommentera

