Poesi på schemat

Jag gillar poesi på schemat.

Faktiskt mer än jag gillar att läsa poesi själv.

Jag har bara bra erfarenheter

av att läsa och skapa poesi

tillsammans med elever. 

Faktiskt

så har mina bästa lektioner varit de med poesi

i.

 

Nån annan gång ska jag visa ett youtube-klipp 

för eleverna. 

En annan slags ingång. 

Och en annan slags 

utgång. 

Om det bara finns datorer

med program

för att skapa. 

Annars får det bli

något annat. 

Poesi i skolan

öppnar upp 

för 

oerhört många

vägar. 

 

Tupac Shakurs ”And 2Morrow”:

And 2Morrow

Today is filled with anger 
fueled with hidden hate 
scared of being outcast 
afraid of common fate

Today is built on tragedies 
which no one wants 2 face 
nightmares 2 humanities 
and morally disgraced

Tonight is filled with rage 
violence in the air 
children bred with ruthlessness 
because no one at home cares

Tonight I lay my head down 
but the pressure never stops 
gnawing* at my sanity 
content when I am dropped

But 2morrow I c change 
a chance 2 build a new 
Built on spirit intent of Heart 
and ideals 
based on truth

and tomorrow I wake with second wind 
and strong because of pride 
2 know I fought with all my heart 2 keep my 
dream alive

 

Tupac Shakur (1971-1996) 

  • stavas ”knawing” i många versioner på webben – är det bara ett stavfel, eller en poetisk frihet och ska så vara? 


Comments
2 Responses to “Poesi på schemat”
  1. Morrica skriver:

    Det är poetisk frihet och ska vara så. Den personliga stavningen tillför ytterligare en dimension, och kan för den som så önskar analyseras alldeles för sig själv, som ytterligare ett element i sammanhanget.

    (en av mina favoritpoeter, jag blev alldeles glad när jag såg inlägget!)

  2. Janis skriver:

    Ja, jag gissade så, och fastnade för att fundera över varför ”k” ist f ”g”, det var givande.

    Här är en länk till en annan dikt, en som fastnat hos mig :
    Langston Hughes ”Let America Be America Again”, det är en sån´t oerhört driv i den, en rytm som pulserar, en dikt som jag omöjligt kan läsa tyst (lite pinsamt på tåget där jag satt och mumlade). OCh så vad den säger, förstås.

    http://www.americanpoems.com/poets/Langston-Hughes/2385

Kommentera

