Läraren är den enskilt viktigaste faktorn

”Läraren är den enskilt viktigaste faktorn, det vet alla“, smaka på den! Är det vad samhället, politiker och lönekuverten återspeglar?”, skriver ChristerMagister i ett inlägg i dag. Och han ställer några frågor: 

 Hur mycket har lärarna att säga till om i skolpolitiken?

 Hörs deras röster överhuvudtaget? 

 Och hur tar man tillvara på lärarnas kunskaper och färdigheter och utvecklar dem? 

 Hur mycket kompetensutveckling får en lärare i praktiken under ett år? 

 Hur förebygger man utbrändhet i ett psykiskt påfrestande arbete? 

 Erbjuds man handledning i någon större utsträckning? 

Viktiga frågor, det är därför jag upprepar dem! Mer fokus på dem, tack! Läs hela inlägget här! 

ChristerMagister skriver också om att stycka upp en studievecka i upp till 16 ämnen, vilket också är också en mycket viktig skolfråga. Vart tar fördjupningen vägen, tiden att tänka en tanke från början till slut? Precis när man kommit igång på allvar – då ringer det ut! Lämna den argumenterade texten och gå direkt till kemin!  Man måste fråga sig om schemat ser ut som det gör för elevens skull – eller för vem? Jag är tveksamt till att ta bort ämnen,  däremot tror jag att en annan slags schemaläggning och ökad ämnesintegrering vore värt att fundera mer över. Mycket mer. Mer hermenutik, alltså! Det är sådana frågor skolans  enskilt viktigaste faktorer, lärarna, borde få tid att fördjupa sig i. Skolan kan bara förändras inifrån, om det ska bli en förändring värd att tala om. Det tror jag alldeles säkert. 

Man kan kanske säga att det handlar om tid. Tid för lärarna att fördjupa sig i pedagogiska frågor, i utvecklande samtal, i kompetensutveckling. Tid för eleverna att fördjupa sig i ämnena, att utveckla frågeställningarna och tankegångarna. I dag styckas skoltiden ofta upp, både för lärare och elever. Kanske en annan mycket viktig faktor är tid och vad man gör av den ?

Comments
2 Responses to “Läraren är den enskilt viktigaste faktorn”
  1. Anneli skriver:

    Janis, kommer ringa dig någon dag framöver! Jag älskar mitt jobb! 😀 Känns som att jag fått drömjobbet, eller visst, någon liten förändring hade kunnat göra det ännu bättre men jag är verkligen hur nöjd som helst! Känner att jag vill sprida min glädje till dig. 🙂

  2. Janis skriver:

    Åh, vad roligt! Vad glad jag blir för din skull! Ja, ring (om inte jag hinner före)! Och tack för att du vill sprida din glädje! Den har redan smittat! 😀
    /Janis

Kommentera

