Överhöra

www-timeout-dot-comDet är tredje gången gillt som jag, på kort tid, hör det –  ordet ”överhöra”. De första två gångerna av kompisar, ur skilda kretsar –  så det kunde inte vara ett språkbruk bara  inom en närmre krets. Och nu senaste så var det Oldsberg i ”På spåret” i fredags. Det låter konstigt i mina öron, överhöra. Själv säger jag ”råkade höra”, även om jag tycker  ”overheard” slår ”råkade höra” med hästlängder.  Men ibland får man hålla tillgodo med modersmålet. Det finns ord som är ”bättre”  på svenska än på engelska också, så det jämnar nog ut sig i längden. När jag googlar ser jag att fenomet redan är upptäckt, läs här

 

aura-gaia-dot-comSäger ni ”överhöra”? Jag gissar att jag antagligen kommer att finna att jag någon gång i framtiden själv använder mig av ”överhöra”; andras språkbruk är ju så påverkande. Vare sig man vill eller inte. Plötsligt hör man sig säga ”överhöra” utan att man vet hur det gick till! Men ingen säger väl  i alla fall  ”överse” när man råkar få syn på något? Aldrig i livet att man kan överse med det!

 

Bilder: "Över öra" från timeout dot com, "Under öra" från aura gaia dot com
Comments
One Response to “Överhöra”
  1. Ninnie skriver:

    Man kan ju t.e.x. ha överseende med något 🙂

Kommentera

