Utkast platsansökan lärarjobb, nr 1,2,3,4

( Scenario: Lärarstudenten Meta skriver platsansökningar. Rättelse: försöker skriva platsansökningar. Papperskorgen fylls snabbt.]

Hej Rektorn,

Med anledning av er annons ansöker jag om tjänsten som lärare i (  ).

Meta Bólism heter jag, och tar min examen i vår. Jag

har ingen aning om hur jag ska skriva en ansökan som skiljer ut sig i mängden bland de cirka 200 ansökningar ni troligtvis får till den här tjänsten, eller hur jag ska presentera mig  på ett sätt som verkar förtroendeingivande och intressant

[papperet knycklas ihop]

* * *

Hej Rektorn,

Refererande till er annons ansöker jag om tjänsten som (  )

Jag heter Meta, tar snart min examen och insåg så snart jag läste annonsen att vi, er skola och jag, är som gjorda för varann!

[papperet knycklas ihop]

* * *

Hej Rektorn!

Här kommer några rader från en nyexad lärare som söker tjänsten som (  )

Är ni i behov av en frisk fläkt – då är jag den rätta personen för er! Saknar jag erfarenhet? Javisst –  såväl som mossiga lektionsupplägg! Välj mig om ni vill ha en eldsjäl full av nya idéer som bara väntar att realiseras och revolutionera skolan!

[papperet knycklas ihop]

* * *

Hej, snälla söta Rektorn!

OBS!!! OBS!!!! SLÄNG INTE DENNA ANSÖKAN OLÄST I PAPPERSKORGEN !!!!!!

Jag är en nyexad lärare från den  ”usla lärarutbildningen” som faktiskt inte alls är så usel (tror jag) som många säger, och fastän jag saknar erfarenhet är jag säker på (tror jag) att jag skulle kunna tillföra mycket och att

[papperet knycklas ihop]

Comments
2 Responses to “Utkast platsansökan lärarjobb, nr 1,2,3,4”
  1. Svante skriver:

    Uppenbarligen spottar lärarhögskolorna ut ALLTFÖR MÅNGA lärare – med arbetslöshet som ruskig följd ( eller är orsaken kommunernas rättsvidriga bruk av obehöriga dito??)
    Men betänk att förvisso skulle ett stort antal av er, alldeles spec. bland aspirerande gymnasie-lär., i normala fall inte vara, där ni nu är. Vad som var ‘teoretiska’ medelmåttor, ”2-or” och ”3-or” i det gamla betygssystemet (före MVG kaoset!) skulle i flesta fall överhuvud varken kommit in eller kunnat klara av de krav, som borde finnas.
    För lärarutbildn. och alla dessa nya högskolor/univ. har det helt enkelt blivit big business att släppa igenom EVERYONE!! De lever på det. Ni är LURADE!

  2. metabolism skriver:

    Svante: Jag vet inte vad jag ska svara, annat än att du tar upp något viktigt. Själv orkar jag f.n. bara skämta om platsansöknings-skrivande som här, och orkar inte fundera över lärarutbildning eller betygsinflation eller arbetsmarknadsutsikter eller devalvering av den svenska lärarkårens kompetens (eller när det började gå utför) eller vad mina snart 5 års studier är värda. Eller andra tunga frågor. Jag försöker bara ”skämta och vara glad”,” ta dan som den kommer” och ”livet med en klackspark”! Jobbar hårt på det. /Janis

Kommentera

